haram tetap haram

Sekadar renungan dan ingatan bersama

Antara Pegang Awek(Perempuan) & Pegang Anjing

LEMBU: Hai anjing, apa habaq?Macam ada yg tak kena ja?

ANJING: Aku tengah tension ni.Mau ja aku gigit manusia tadi.

LEMBU : eh? kenapa?

ANJING: aku lalu tepi dua orang manusia lelaki dan perempuan yg sedang berkepit. Tetiba si lelaki terperanjat dan terus melompat dan berkata "hoi anjing, pergi jauh-jauh, najis!"

LEMBU: Ya, lah. Kau kan haram.Najis tahap berat bagi manusia.Biasalah tu.

ANJING: Kalau aku najis sekali pon, kalau dia tersentuh aku, boleh disamak.Yang dia sentuh dan raba-raba awek dia tu apa!???Boleh ke nak samak dosa!???

LEMBU: Betul tu,Memegang wanita yg bukan mahramnya tanpa ikatan yg sah,lebih dahsyat kenajisannya daripada memegang ko anjing,malah tak boleh suci sekalipun di samak.

ANJING: Wah .. ayat ko memang power la...manusia kena ubah pepatah "Pandai macam lembu"


Penjelasan:
Bersentuhan dengan bukan mahram (dengan sengaja & apatah lagi bertujuan syahwat) adalahberdosa dan wajib bertaubat (bagi membersihkan dosa). Sedangkan menyentuh anjing tidaklah berdosa dan hanya perlu disuci (bukan bertaubat). Menyentuh anjing bukanlah satu kesalahan (dosa) atau maksiat. Tetapi, menyentuh wanita bukan mahram adalah berdosa dan merupakan maksiat.

Di dalam satu riwayat hadis yang lain yang maksudnya :
Sesungguhnya kepala yang ditusuk dengan besi itu lebih baik daripada menyentuh kaumyang bukan sejenis yang tidak halal baginya.(Riwayat At Tabrani dan Baihaqi)

No comments: