Pecah Tradisi


Baru-baru ni kawan aku kawin
Aku suka cara perkahwinan dia
Memang Islamic

Dia tidak mengamalkan adat kolot/mengarut seperti bersanding, pelamin dan tepung tawar.
tak perlu bazirkan beribu-ribu ringgit dengan perkara2 lagha seperti sewa baju pengantin, pelamin dan mak andam.
pengantin lelaki just baju Melayu dan pengantin perempuan baju kurung. Yang penting tutup aurat.
Pengantin perempuan natural, kecantikan semulajadi.sikit pun tak make up.

aku dengar kebiasaan upah mak andam rm2000.
apa punya celaka kan upah mak andam pun sampai rm2000?

Orang meLAYU kita ni kadang2 terlebih pandai
Perkahwinan nak gah
Kononnya perkahwinan anak dia lah yang paling best
creta pasal hantaran 2 bulan tak abis-abis lagi
Lebih meluat jenis yang nak menunjuk-nunjuk

Sudah-sudahlah makcik
tak payah nak belagak
perkahwinan gah bagai, tup-tup terputus di tengah jalan
malu tu makcik
sapa nak jawab?
cer cite cer cite

4 comments:

nurAMALLINA said...

ye itu betul.

e-warn said...

sungguh aihh...sapa dia memba ang yg kawen 2??aku kenai ka??

NajihahElFaizah said...

betul!:)

arina said...

saya sokong betul statement ni.masyarakat kita dah terlalu byk ikut budaya agama lain.sehinggakn terabai prkara yg lebih penting dlm islam...semua ni bid'ah semata-mata...