Sistem Celaka yang mesti Ditentang



Pelajar kelas bawahan seperti aku dan kalian jugak pastinya akan membuat pinjaman untuk belajar. Ya lah mana mampu nak bayar semua yuran universiti ditambah lagi nak sewa rumah dan kos hidup.

Tapi kita akan mengalami masalah apabila ingin membayar balik pinjaman disebabkan sistem celaka dan hukum dunia yang kadang2 tidak adil.
Sebagai contoh pinjaman PTPTN atau PTPK aku adalah RM 15 000. Adakah aku perlu membayar balik pinjaman itu dengan jumlah yang sama?? Ya Tidak!! pusing sana pusing sini bayaran balik menjadi RM 18 000 +++

Kerana apa jadi lebih? Kita dah sedia maklum bahawa itulah yang dikatakan sistem celaka. Caj pentadbiran, caj itu ini dan segalanya . . .

Aku rasakan ini adalah penindasan bagi golongan bawahan macam kita. Apa relevennya kita pinjam RM 15 000 tapi kena bayar sampai RM 18 000??

Riba!

aku akan bayar pinjaman sampai RM 15 000 sahaja!!
byk mana yg dipinjam byk tu jugaklah yg akan dibayar


No comments: