Senyumlah Dunia Pasti Tersenyum kepada Anda


Assalamualaikum..apa kabar anda hari ini?Mulakan hari dengan senyuman tak?
Apa tidak,terlupa?Jangan macam itu..Apa kata mulai hari ini kita mulakan hari kita
dengan senyuman.Tidak susah kan.Budak kecil setahun boleh lakukan,kenapa kita tidak.
Pagi esok bangun tidur senyum ok.
Disamping itu lebih penting lagi jangan lupa kita bersyukur kepada Yang Maha Esa.
Untuk kali ini,saya ingin berkongsi dengan anda gambar yang kiut-miut sangat.
Ini gambar anak kawan maya saya.Suka sangat tengok gambar ni.
Hehe comel,sweet,cool ja si Daniell ni ^_^.Hilang rasa tension..
Terhibur dan tersenyum melihat telatah dan karenah si Daniell ni.
Terima kasih semua...
Kredit untuk Annamir http://www.flickr.com/photos/annamir

Family First

F - Father
A - and
M - Mother
I - I
L - Love
Y - You

Fotografi Itu Seni

Bermula dengan suka tengok foto yang di ambil oleh orang kini penulis sendiri mencubanya.
Kini bidang fotografi menjadi pilihan.Nak jadi photographer la ni agaknya ^_^
Penulis begitu tertarik dengan gambar yang di shot oleh kawan-kawan dunia maya penulis.
cantik,menarik,indah,real,amazing itulah yang boleh katakan.Di sini bermulanya langkah.
Sekarang masih lagi dalam pengenalan atau permulaan.Pegang kamera pun
tak betul lagi.hehe..kawan-kawan dunia maya banyak memberi tunjuk ajar kepada penulis.
Buat masa sekarang guna kamera compact sahaja.Canon Power Shot A1000 is.Rindu pula kat
kamera ni.dah lama tak jumpa dia.Datang praktikal ke sini tak bawa kamera tu.
Nampaknya bulan 3 boleh jumpa dia.Alahai rindunya..tangan pun dah gatal-gatal ni.
Fotografi suatu bidang yang amat baik dan menarik.Kita dapat menghargai keindahan alam
ciptaan Tuhan.Di sini juga kita dapat merenung jauh dan menambah ilmu pengetahuan.
Kenapa kita hanya memandang?

ini adalah hasil karya penulis

http://www.flickr.com/photos/syazwan

rajin-rajin la singgah dan komen ya :)

Apabila akal di bawah nafsu di atas

Apabila akal di bawah nafsu di atasDunia oh dunia.Masing-masing sibuk dengan hal masing-masing.Orang kata hidup ini macamanak panah.Kita sudah ada sasaran kita.Setiap orang ada jalannya sendiri.Suatu ketikakawan aku pernah bertanya,kenapa ada manusia baik dan kenapa ada manusia jahat.Tergamam juga aku dibuatnyamenjawab soalan itu.Hmm..patutkah akupelik dan hairan apabila melihat remaja perempuan merokok?Ya itulah hakikatnya yang aku lihat semenjak berhijrah ke sini(ShahAlam) Hampir 20 tahun lebih aku menetap di Perlis,tidak pernah aku melihat remaja perempuan merokok.Tapi hari ini aku melihatnya.Tidak sampai 20 hari aku di sini,aku dapat melihat sesuatu yang luar biasa bagi aku.Aku bertanya kepada kawan aku,biar betul perempuan di sini merokok.Kawan aku menjawab standard la.Oh standard rupanya remaja perempuan di sini merokok.Mana hilangnya sikap lemah-lembut golongan ini(perempuan merokok)?Hairan ya di bandar semua kemudahan ada,canggih,maju tetapi sesetengah orangnya tak maju.Di mana kurangnya?Pendidikan tak sempurna lagi mungkin?Atau kurang didikan?Memang benarlah orang kata hidup di kampung lebih baik hidup di bandar.Kenapa mereka tidak mahu menggunakan akal yang Tuhan berikan sebaiknya?Di mana akhlak kita?Di mana budi bicara kita?Di mana adat ketimuran kita?Tepuk dada tanya iman!

haram tetap haram

Sekadar renungan dan ingatan bersama

Antara Pegang Awek(Perempuan) & Pegang Anjing

LEMBU: Hai anjing, apa habaq?Macam ada yg tak kena ja?

ANJING: Aku tengah tension ni.Mau ja aku gigit manusia tadi.

LEMBU : eh? kenapa?

ANJING: aku lalu tepi dua orang manusia lelaki dan perempuan yg sedang berkepit. Tetiba si lelaki terperanjat dan terus melompat dan berkata "hoi anjing, pergi jauh-jauh, najis!"

LEMBU: Ya, lah. Kau kan haram.Najis tahap berat bagi manusia.Biasalah tu.

ANJING: Kalau aku najis sekali pon, kalau dia tersentuh aku, boleh disamak.Yang dia sentuh dan raba-raba awek dia tu apa!???Boleh ke nak samak dosa!???

LEMBU: Betul tu,Memegang wanita yg bukan mahramnya tanpa ikatan yg sah,lebih dahsyat kenajisannya daripada memegang ko anjing,malah tak boleh suci sekalipun di samak.

ANJING: Wah .. ayat ko memang power la...manusia kena ubah pepatah "Pandai macam lembu"


Penjelasan:
Bersentuhan dengan bukan mahram (dengan sengaja & apatah lagi bertujuan syahwat) adalahberdosa dan wajib bertaubat (bagi membersihkan dosa). Sedangkan menyentuh anjing tidaklah berdosa dan hanya perlu disuci (bukan bertaubat). Menyentuh anjing bukanlah satu kesalahan (dosa) atau maksiat. Tetapi, menyentuh wanita bukan mahram adalah berdosa dan merupakan maksiat.

Di dalam satu riwayat hadis yang lain yang maksudnya :
Sesungguhnya kepala yang ditusuk dengan besi itu lebih baik daripada menyentuh kaumyang bukan sejenis yang tidak halal baginya.(Riwayat At Tabrani dan Baihaqi)

Islam Untuk Kita

Katakanlah:
"Jika kamu (benar-benar) mencintai Allah, ikutilah aku(Muhammad), niscaya Allah mencintaimu dan mengampuni dosa-dosamu.
Allah Maha Pengampun lagi Maha Penyayang"
[QS. Ali 'imraan: 31]

Saudara Kita Menderita.Dimana Suara Kita?Kenapa Hanya Memandang?

Sehingga saat ini sudah berapa nyawa yang tidak berdosa terkorban?anda sendiri mengetahuinya.penduduk di Gaza hidup dalam ketakutan.kita di sini hidup dengan senang-lenang.kenapa kita hanya memandang?Sesungguhnya dajjal abad ini(Israel) memang tidak pernah puas!Katakanlah apa sahaja tetapi dajjal ini dengan pendirian mereka,menghapuskan pengganas,pemberontak.tapi siapa sebenarnya pengganas?siapa sebenarnya pemberontak?kita sendiri tahu menilainya.di mana Amerika yang dikatakan anti pengganas?mereka pula yang menyokong serangan israel di Gaza.

Sudah terang lagi tersuluh 2 dajjal abad ini (israel dan amerika) kejam,zalim dan tidak perikemanusiaan.di mana PBB?atau hanya tinggal nama sahaja.tiada lagi kefungsiannya dan peranannya.sungguh hairan apakah kesalahan anak-anak kecil,kaum wanita dan keseluruhannya.darah mereka ibarat tiada nilai bagi dajjal abad ini.sungguh kejam dajjal abad ini!adakah manusia yang bergelar israel ini tiada perasaan?ayuh umat Islam kita bangkit!tunjukkan protes kita kepada dajjal abad ini!masyarakat dunia juga membenci israel.kenapa kita tidak?jangan biarkan darah saudara kita tertumpah lagi kerana kekejaman israel.

Wajah-wajah yang menderita di Gaza























Perlis Darul Sunnah


Kenapa Hanya Memandang


Islam My Life

"Ya Allah,Hidupkanlah daku sekiranya kehidupan itu baik untukku.
Matikanlah daku jika kematian itu baik untukku."
(Riwayat al-Bukhari dan Muslim)

" Orang-orang yang beriman dan tenang tenteram hati mereka dengan zikir kepada Allah.Ketahuilah!Dengan zikir kepada Allah itu, tenang tenteramlah hati manusia".
(Surah Al-Ra'ad: 28)

Cantik Menarik Kau Memang Tembam
























kredit --> http://www.flickr.com/photos/buyie/