Azam baru la konon


Bila difikirkan balik takda apa pun yang best selain perkara-perkara dibawah
1. Umur makin meningkat. kita selangkah ke kubur
2. Kejatuhan kerajaan najibrazak, putrajaya ditawan..Peralihan kuasa kerajaan Malaysia.time tu najib menjadi gila.rosmah meroyan, tak dapat lagi set rambut dan tambah koleksi beg tangan
3. Bagi kaki bola, mestinya EURO 2012 menjadi fokus. Sukan Olimpik di london jugak jangan dilupa. Bila la Malaysia nak dapat emas pertama. Sebagai rakyat Harimau Malaya target kita adalah AFF Suzuki Cup 2012
Dan bagi aku, orang yang berazam pada tahun baru adalah mereka yang tidak berpendirian dan lemah.Azam tahun lepas pun baki dibawa kehadapan(budak akaun)
Tak payah nak azam sangatlah. Nak berubah, berubah ja lah. Tak perlu tunggu tahun baru

Wanita pilihan Lelaki


wanita yang comel = wanita yang menutup aurat dengan sempurna

wanita yang sweet = wanita yang banyak diam dengan lelaki ajnabi

wanita yang romantik = wanita yang mengharapkan cinta dari Allah

wanita yang charming = wanita yang sering mengingatkan lelaki tentang cinta Allah

Kejadian yang Tidak dipinta

Ni creta betoi..kejadian ni terjadi antara aku dan 3 org membe aku..Kami ber4 dipilih menyertai satu kursus..
sungguh sronok tak terkata sebab kami dimaklumkan kursus tu kat Langkawi. Niat time tu pun dah lain..kursus tak penting, yang penting dapat p Langkawi free dan jalan2 disana..Kami rasa bukan kami ja niat macam tu,peserta lain pun lebihkurang ja


Dipendekkan creta kami sampai di sunrise hotel..boleh tahan jugak la tapi taktau brapa bintang hotelni sebab kami tak nampak bintang. Setelah diberi kunci bilik oleh akak lobi yg comel tu, kami ber4 bergegas ke bilik 607..mata dok nampak katil ngan bantal ja ni..


Ok pintu sudah dibuka..kelam skit..on suis lampu tp tak nyala..on tv, on ekon, on kipas tapi semua tak berfungsi..aik heran jugak la kami. takkan ni salah satu modul kursus dan depa saja nak uji kami?


Takpa, kawan aku sorang ni turun bawah kat lobi panggil akak tadi..akak tu ke bilik kami dengan muka manis..biasa la tu marketing stategi..kawan aku tanya..sebab apa semua tak nyala kak?karen takdak ka? akak tu minta kunci dari kami dan terus dia punchcard kat kotakputih tepi suis tu..Tiba-tiba ja lampu nyala, tv bersuara, ekon terasa dan kipas berpusing..

huh
akak tu senyum kat kami
kami ber4 berpandangan antara 1 sama lain..perasaan time tu takyah dok kata la camna..
lantas kami terjun ke katil masing, ambik bantal tutup muka....erkkk~


Jenis-jenis lelaki perasan cool


1. memakai rantai, gelang atau subang


2. memakai baju tanpa lengan


3. naik keretamewah dengan muka serius


4. rambut berwarna-warni


5. main futsal boleh skor banyak gol


6. suka bercerita atau memuji diri sendiri

Peribahasa yang tidak releven

1.  Rezeki secupak tidak akan jadi segantang


2.  Perigi cari timba


3.  Biar mati anak jangan mati adat


4. Hutang darah dibayar darah

Creta Hari Jumaat


ni creta hari jumaat
masa kejadian tengahhari
selalunya kaum lelaki kalau hari jumaat tengah hari..macam-macam perangai datang.
tiba-tiba ja saket perut..datang haribulan..terlupa..baju melayu tak dak la..macam macam..alasan

Perkara yang menyakitkan Hati ketika Final Exam

Perkara yang menyakitkan Hati ketika Final Exam

1. Study hingga awal pagi tapi apa yang kita study tu tak masuk dalam soalan


2. Apabila melihat rakan sebelah menjawab dengan tekun dan meminta kertas extra


3. Rakan-rakan lain keluar awal dengan menghantar kertas jawapan yang penuh


4. Memberi rakan meniru, alih2 result dia lebih elok dari kita


5. Kantoi toyol dan diperintah keluar dari dewan peperiksaan


Pernah terjadi kepada kalian situasi di atas??

Sistem Celaka yang mesti Ditentang



Pelajar kelas bawahan seperti aku dan kalian jugak pastinya akan membuat pinjaman untuk belajar. Ya lah mana mampu nak bayar semua yuran universiti ditambah lagi nak sewa rumah dan kos hidup.

Tapi kita akan mengalami masalah apabila ingin membayar balik pinjaman disebabkan sistem celaka dan hukum dunia yang kadang2 tidak adil.
Sebagai contoh pinjaman PTPTN atau PTPK aku adalah RM 15 000. Adakah aku perlu membayar balik pinjaman itu dengan jumlah yang sama?? Ya Tidak!! pusing sana pusing sini bayaran balik menjadi RM 18 000 +++

Kerana apa jadi lebih? Kita dah sedia maklum bahawa itulah yang dikatakan sistem celaka. Caj pentadbiran, caj itu ini dan segalanya . . .

Aku rasakan ini adalah penindasan bagi golongan bawahan macam kita. Apa relevennya kita pinjam RM 15 000 tapi kena bayar sampai RM 18 000??

Riba!

aku akan bayar pinjaman sampai RM 15 000 sahaja!!
byk mana yg dipinjam byk tu jugaklah yg akan dibayar


Maksud surah Al Fatihah


Motivasi Diri


Apabila berjumpa dgn org jahil,anggaplah mereka lebih mulia drpd kita kerana mereka membuat dosa dlm kejahilan sedangkan kita membuat dosa dlm keadaan mengetahui

jom belajar loghrat utara


1. Qhe-ngau = cakar
2. Se-qheyat = reda/ surut
3. Hambat = kejar
4. Pe-qhembang = tengok dgn sesungguh hati
5. Contiang = lukis / tulis tah apa-apa
6. Ligan = kejar
7. Cemuih = bosan/jemu
8. Tokak = gigit besar
9. Gey-qhek = basikal
10. Gon/gaun = cerun (bukit kecil)
11. Belemoih = comot/ kotor
12. Tetomoih = tersungkor
13. Ku-tey = cubit
14. Tak dan = tak sempat
15. Hebiaq = celupar
16. Maneh melecaih = tersangat manis
17. Lencun = basah
18. Lokoih = basah kuyup
19. Kawaq = pencuri
20. Kanyaq = mentah (berhingus)
21. Ketegaq = degil
22. He-qhot petot = senget benget
23. Me-qhela = gatal
24. Log laq = cemekap/ cuai
25. Hawing = pusing
26. Punggai = baling/ lempar
27. Tengalong = tuju/ baling
28. Me-qhe-kah = Kupas/ koyak / merekah
29. Ayaq achaq = air longkang
30. Ha-qhin = hancing
31. Kelepiaq = melibas
32. Kelolo = "tak berapa betoi" / suka buat jokes
33. Hemoi = "muka tak malu"
34. Me-qhe-nyeh = menggatal
35. Dak-aih = tak "matching" / tak mau
36. Hapak pera'e = bau hapak
37. Hijau me-qhe-ngak = telalu "hijau"
38. Celuih = muat
39. Me-qhelit me-qhelap = berkilau- kilau
40. Me-qhe-yup = jauh/ sayup / nak malam
41. Qhem-pang = "tergedik-gedik"
42. Kampoi = kumpul/ kaut
43. Je-qhang = rebus
44. Capoi = celupar
45. Te-qhe-bey = lastik
46. Melo-qhoih = lucut/ gelongsor
47. Me-qho-not = membongkok
48. Sene-qheh = selisih
49. Be-qha-chaq = comot/ kotor
50. Qhembang = gemuk / merembang
51. Pedo = hati-hati
52. Peqhusah = urus
53. Hapuih = tenggelam (lemas)
54. Qhan-dok = redah
55. Se-ghoh = kebah/ kurus
56. Qhen-jong = tinggi lampai
57. Pe-qho-ngoih = panas baran
58. Takek = ketuk/potong
59. Be-qhemba = bersaing/ lumba
60. Qhe-tiaq = ikhtiar/ fikir
61. Ge-qhet = gigit
62. Tahaq = tahan
63. Qha-gaih = panjat
64. Melewaq = merayau
65. Melahaq = kebulur
66. Qha-bat. = naik/panjat
67. Qhim-bok = belasah
68. Mengkelai = berkelahi
69. Cuak = seram / tak sedap hati
70. Juih = mulut muncung
71. Melilau = terhoyong hayang / berjalan-jalan
72. Qhodong = melulu
73. Qhedah = redah
74. Ayaq seqhebat = air sirap
75. Peqhasat = sangat dengki
76. Mandom = lembap / lambat
77. Ceqhoi = sangat cair / lekeh ( untuk anak muda )
78. Tepok = lumpuh / tampar
79. Qha-bit = terkoyak / pecah ( untuk kaca )
80. Kok-ko = dukung
81. Mai = mari
82. Terple'ot = terseliuh
83. Gomoi = bergaduh/ bergusti
84. Ketit = cubit / kena gigit serangga
85. Ga-qhet = gatal/ mengada-ada khas utk pompuan
86. Nala = tersangat / besar
87. Mang-kark = buah tak masak / perangai tak elok
88. Bergenuak = berduyun- duyun / ramai
89. Pediah = habuan
90. Polok = makan penuh mulut
91. Tey-liang = senget / memandang dgn pandangan sisi
92. Qhe-ling = jeling
93. Peng-kaq = kaki tempang
94. Me-qhe-nyut = serabut ( cacing @ semut )
95. Kesot = alih mengesot
96. Lanyau = bersihkan / sejenis binatang kecil
97. Cempong = angkat/ dukung
98. Lekaq = lapik periuk dibuat dari lidi
99. Conek = ekor
100. Depa = mereka
101. Qha-let = leka/cuai
102. Cey-mey = Mata bengkak dek kena pukul / free
103. Bakup = mata layu / mata bengkak
104. Katok = ketuk/pukul
105. Buah ce-qhe-mai = buah cermai
106. Buah qhe-yang-dot = buah keriang besar kat kampung2 dikedah!
107. Ikan ka-qhen. = ikan laga
108. Bijik qhe-mia = warna keunguan
109. Ikan temenung = ikan kembong
110. Sendai = ketatkan/ kemaskan / selak/lapet
111. Ketuat = kutil
112. Mengacom = mengadu
113. Mengkelan = tersangkut makanan
114. Kueh danga = kueh dari kelapa parut, gula dan dibakar
115. Kueh ka-qhas = kueh macam "bihun" / karas
116. Mot = bawak/ muat / bonceng
117. En-jos = exzos
118. Pedai ayam = kunci mangga/padlock
119. Pre-went = sprocket/ freewheel
120. Pe-diaq = rasa macam "colgate" / rasa durian yg tak manis
121. To-qheh = turis/ calar
122. Tungging buyung = "somersault"
123. Ponen = pondan/lembut, waria
124. Kesot = Injak / mengesot
125. Qhamaih = Ramas
126. Boroi = Berperut buncit
127. Kedeqhat = Kudrat
128. Biaq = Biar
129. Qhabat = Panjat
130. Ragaih = Panjat
131. Ghamei = Suka/gembira
132. Terebey = Lastik
133. Keciwi / ciwi = Belagak dgn barang baru beli / syok sendiri
134. Belengaih = Kotor
135. Contiang = Lukis
136. Mengkala = Kalau / seandainya
137. Katik / kemetot = Kecik / kiut miut
138. Celapak = Terkam / lompat
139. Se-gheyau = Takut- takut
140. Mengketedarah = Makan / makan dgn banyak
141. Melahaq = Lapar /Makan
142. Hampa = Mereka / kamu / awak
143. Depa = Mereka
144. Merenyam = Gatal (playgirl)
145. Tak dan = Tak sempat
146. Nyeh = Buang hingus
147. Ghe-nyeh = Senyum nampak gigi ( senyum kambing )
148. Singkiaq = Singkir
149. Keleboq = Selut hitam

Kau Dayus!


Perlis Banjir




























Situasi : Setahun 4 Kali Banjir di Perlis


Buletin Utama : Banjir yang kerap berlaku di Perlis bukan salah kerajaan negeri

TV1 : Jangan politikkan banjir di Perlis

JPS Perlis : Sistem Saliran dan Perparitan sudah sempurna namun kuasa Tuhan siapa boleh lawan

MB Perlis : "Ada hikmah disebalik semua ini.Rakyat harus bersabar"

Harian Metro : Perlis akan hilang dalam peta Malaysia

Kosmo : Sikap rakyat punca banjir di Perlis

Utusan Malaysia : PM Prihatin.2 empangan baru akan dibina di Perlis.Bukti rakyat didahulukan

Berita Harian : Prihatin dan Pantas:Kerajaan negeri dan pusat beri bantuan segera

Harakah : Banjir sebagai ujian dan petanda

Malaysiakini : Banjir yang kerap berlaku di Perlis bukti kerajaan lemah

JAKIM : Amaran tuhan kepada negeri yang ramai Wahabi

Mastika : Misteri Perlis sering banjir terjawab

Ujang : Perlis darul banjir

Petani : "Kami mahukan pampasan.Dah la rumah tenggelam,padi pun takdan nak kerat"lagu mana creta ni

Budak2 sekolah : "Kami suka banjir.Tidak perlu ke sunway lagoon"

Pakar Konspirasi : Sebelum banjir, saya dapat ikan pari ketika memancing di sungai Kg Bakau

Masjid Terapung Kuala Perlis

Masjid Terapung Kuala Perlis

untuk gambar versi HD klik disini




Lawak pakcik dengan polis


polis: Pakcik P mana?

pakcik: Pi Kangaq... (selamba)

Polis : dak, maksud saya "P" mana?

pakcik: La... pi Kangaq la nak beli barang

Polis: (berkerut) dak pakcik, saya tanya "P" mana? Pakcik tak paham ka?

Pakcik: ish, budak ni hang tu yang tak paham kot,aku kata pi kangaq, pi kangaq la, dok tanya lebih2. Takkan aku nak habaq nak pi kedai mana,beli teloq berapa bijik,tak kan semua nak habaq kot!

polis: ha.. pi, pi la!

pakcik: Haaa..kan senang lagu tu

Ocean Glow Kuala Perlis

Ocean Glow Kuala Perlis

Aurat Wanita


Mengapa Wanita Islam wajib Bertudung


1) Tuntutan agama Islam yang suci
Puteri Rasulullah kemudian menanyakan apa yang dilihat ayahandanya. “Aku lihat ada perempuan digantung rambutnya, otaknya mendidih. Aku lihat perempuan digantung lidahnya, tangannya diikat ke belakang dan timah cair dituangkan ke dalam tengkoraknya. Fatimah Az-Zahra kemudian menanyakan mengapa mereka diseksa dengan teruk dalam keadaan itu?
Rasulullah menjawab, “Wahai puteriku, adapun mereka yang tergantung rambutnya hingga otaknya mendidih adalah wanita yang tidak menutup rambutnya sehingga terlihat oleh lelaki yang bukan muhrimnya.


2) Mengurangkan dosa daripada terus dimurkai ALLAH
Sehelai rambut yang diperlihat kepada seorang lelaki, satu dosa anda dapat. Kalau sehelai rambut sengaja diperlihat kepada 10 lelaki maka 10 dosa anda dapat. Tahukah berapa ribu helai rambut anda? Dan tahukah berapa ribu lelaki yang akan anda temui hampir siap hari


3) Lebih cerdik,selesa dan sihat
Kepala yang dilindungi tudung akan lebih selesa, cuaca panas dapat dilindungi melalui pemakaian tudung. Kepala yang sihat dan selesa akan mendorong kelancaran perjalanan darah di otak, otak akan dapat berfikir dengan cepat dan baik.Pemakaian tudung juga akan mengelakkan kepala dihinggap oleh serangga-serangga yang akan merosakkan rambut dan kepala.



4) Tidak membazir
Tak perlu lagi ke kedai rambut atau salun untuk mencantikkan rambut dan membuang masa dengan meluruskan rambut dan mewarnakan rambut serta tidak membazir wang!


5) Lebih sopan dan manis
Lebih 98% lelaki mengakui wanita bertudung nampak lebih sopan dan manis

6) Rambut lebih tahan lama dan sihat
Fakta: Rambut yang terdedah kepada sinaran UV akan merosakkan dan menggalakkan keguguran rambut. Walaupun anda memakai pelbagai bahan kosmetik pelindung, hakikatnya bahan itu mengandungi bahan kimia yang berbahaya untuk rambut


7) Menjadikan diri anda “Mahal”
Kebanyakan lelaki berpendapat bahawa wanita bertudung ibarat buah epal manis yang sedang masak ranum di pokok tetapi sukar dicapai kerana kedudukannya di puncak pokok berbanding epal-epal lain



8 ) Lebih dihormati dan dihargai
Wanita bertudung lebih dihormati ramai, setiap tutur katanya menjadi panduan dan kesopanan serta sifat merendah diri menjadikan anda begitu dikagumi


9.) Lebih disayangi oleh ALLAH
Wanita yang bertudung dengan cara yang betul serta melaksanakan perintah ALLAH akan terus dilindungi oleh ALLAH sehingga akhirat



10.) Calon Isteri
Kebanyakan statisitik yang diambil di Asia Tenggara. Ramai lelaki yang menjadikan wanita islam yang bertudung sebagai pilihan utama mereka sebagai isteri. Jadi jom pikat wanita yang bertudung dan jadikan ia sebagai wanita yang solehah ya. InsyaAllah

Tidak releven pencen umur 60


Hero Remaja Masa Kini




Lelaki yang BAIK - lelaki yang boleh bimbing wanita ke jalanNya
Lelaki yang COMEL - lelaki yang berpakaian baju melayu dan menuju ke masjid
Lelaki yang SWEET - lelaki yang selalu bercakap dengan nada yg rendah
Lelaki yang ROMANTIK - lelaki yang menghadiahkan sebuah doa setiap hari
Lelaki yang CHARMING - lelaki yang mengingatkan tentang ibadat

Senarai Penuh Intipati Bajet 2012

Jumlah bajet – RM232.8 bilion

Perbelanjaan Operasi – RM181.6 bilion

Perbelanjaan Pembangunan – RM51.2 bilion

Tahun lalu, perkembangan pelaburan langsung asing (FDI) Malaysia adalah paling kukuh di Asia bagi enam bulan pertama tahun ini dan mencecah RM21.2 bilion.
Kerajaan jangka pertumbuhan ekonomi terus mantap – antara 5 dan 5.5 peratus tahun ini. Pertumbuhan bagi 2012 dijangkakan antara 5 dan 6 peratus, meskipun ekonomi global diramalkan perlahan.
Defisit bajet buat kali ke-15 akan diturunkan kepada 4.7 peratus daripada GDP 2012.
Ini lebih kecil daripada 5.4% bagi 2011. Defisit berjaya dikurangkan daripada 7.4 peratus pada 2009 kepada 5.6 peratus pada 2010.
 
Peruntukan Rancakkan Pembangunan
Kerajaan memperuntukan RM978 juta untuk merancakkkan pembangunan untuk lima projek, iaitu lebuh raya JB-Nusa Jaya, muzium warisan Taiping, projek agropolitan Besut, projek tandan sawit Lahad Datu dan bekalan air Samalaju.
 
Kereta Hibrid
Pengecualian sepenuhnya duti import dan duti eksais bagi mengimport kereta hibrid serta elektrik akan dilanjutkan sehingga 2013.
 
RM1 Bilion Untuk Sekolah
Kerajaan akan wujudkan RM1 bilion untuk penambahkaikan sekolah.
RM500 juta diberikan pada sekolah kebangsaan.
Manakala M100 juta diperuntukkan masing-masing kepada sekolah jenis kebangsaan (Cina), sekolah jenis kebangsaan (Tamil), sekolah mubaligh, sekolah agama bantuan kerajaan dan Maktab Rendah Sains Mara.
 
Felda
Peneroka Felda akan terima “durian runtuh”. Jumlahnya akan diumumkan sebelum Felda GVH disenarai di Bursa Malaysia sebelum pertengahan 2012.
Penyenaraian dilakukan dalam dalam usaha mengumpul dana menjadikan Felda syarikat konglomerat global.
RM400 juta diperuntuk untuk naik taraf infrastuktur bekalan air di kawasan Felda terpilih.
 
Yuran Sekolah
Kerajaan memansuhkan yuran pendidikan rendah dan menengah di semua sekolah kerajaan.
Ini termasuk pemansuhan bayaran bagi kegiatan ko-kurikulum, insurans takaful dan sebagainya. Semua ini bermula penggal sekolah tahun depan.
 
Pencen
600,000 pesara kerajaan akan menikmati kenaikan pencen tahunan sebanyak 2 peratus.
 
Kakitangan Awam
Kerajaan akan wujud lebih banyak mata gaji. Ini bermakna, penjawat awam akan mendapat gaji maksimun lebih tinggi, sehingga kepada 37.7 peratus.
Kakitangan awam akan mendapat kenaikan gaji antara RM80 hingga RM320
Umur wajib bersara dinaikkan daripada 58 kepada 60 tahun.
 
Polis
RM200 juta peruntukan khas akan diberikan untuk perbelanjaan pembangunan polis, meliputi projek perumahan anggota, penambahbaikan balai dan pusat latihan.
 
Keluarga Tentera
RM3,000 akan diberi secara one off kepada angggota keluarga, duda dan balu anggota berjumlah 62,000 orang.
 
Subsidi
Beras – Bagi setiap kilogram beras super tempatan, harga asal RM2.40, rakyat hanya bayar RM1.80. Subsidi kerajaan 60 sen.
Gula – bagi setiap kilogram gula, harga asal RM2.50, rakyat hanya bayar RM2.30. Subsidi kerajaan berjumlah 20 sen.

Quotes Menarik dan Best






Soalan Sejarah SPM 2011

hari tu kecoh pasal matematik
kali ni SPM sejarah plak



Jawatan Kosong Baru














klik kat gambar untuk besar

Wanita Islam Jangan pakai legging


Kehidupan Sebelum ada Komputer


Bacaan Duduk antara 2 Sujud


info Tentang Alam Semesta

info yang perlu kalian tahu tentang alam semesta


Fakta tentang Tragedi 11 September

kisah 11 September


Media Malaysia

Situasi sebenar :
Seorang nenek pegi kedai beli ubi, tiba-tiba dilanggar beca lalu mati di tempat kejadian




Buletin Utama - "Nenek meninggal dunia, pemandu beca dicari" 


Harian Metro - "Hangat! Nenek mati dengan ubi di tangan" 


Utusan Malaysia - "Nenek mati dilanggar beca satu propaganda pembangkang?" 


Harakah - "Kami tiada beca" 


Malaysiakini - "Beca langgar lari bukti kerajaan makan rasuah" 


Twitter @NajibRazak - "Nenek sanggup mati kerana ubi, menunjukkan ubi 1Malaysia berkualiti dan digemari rakyat" 


Blog Melayu paranoid - "Keraguan sijil halal ubi mungkin punca nenek mati dilanggar beca" 


Ibrahim Ali - "Sampai bila kita nak tengok nenek-nenek Melayu mati dilanggar beca akibat ubi orang Cina dan India? Melayu perlu bangun menentang" 


Pancaindera - "Kisah nenek dilanggar beca diabadikan dalam filem terbaru David Teo, Beca Gangster" 


Mastika - "Misteri penarik beca:temubual eksklusif dengan hantu ubi" 


Samy Vellu - "Beca tak bayar tol dicari"
 

Ingat 2 perkara dan Lupakan 2 perkara


2 Perkara yang perlu kita ingat :

1- Kebaikan orang kepada kita hendaklah selalu diingat. Orang yang pernah menolong kita dengan nasihat, wang ringgit, tenaga dan sebagainya perlu diingat. Jika boleh, dibalas dengan budi yang setimpal atau lebih. Ini akan menyebabkan kita mudah menjadi orang yang pemaaf kerana merasakan kebaikan orang lain melebihi kesalahannya. Lebih-lebih lagi nikmat Allah kepada kita perlu disyukuri, perlu selalu diingat dan disebut-sebut sebagai tanda kesyukuran dengan lidah dan hati. Firman Allah yang bermaksud "Dan terhadap nikmat Tuhanmu, maka hendaklah kamu menyebut-nyebutnya (sebagai tanda bersyukur)" (Surah ad-Dhuha : 11)


2- Hendaklah sentiasa ingat kesalahan kita kepada orang lain agar terdorong kita untuk meminta maaf. Inilah yang akan membuahkan kasih sayang sesama manusia kerana Allah. Berazamlah untuk tidak mengulangi kesalahan seperti itu lagi. Lebih perlu kita mengingati dosa-dosa dan kederhakaan kita kepada Allah. Ini akan menimbulkan rasa insaf, takut, menyesal yang akhirnya mendorong kita bertaubat kepada Allah. Ingatlah, bahawa dosa yang menyebabkan kita menangis lebih baik dari kebaikan yang menimbulkan rasa takbur

2 Perkara yang perlu kita lupa :

1- Jangan sekali-kali mengungkit jasa dan kebaikan kita kepada orang lain. Hakikatnya kita hanya menjadi wasilah kepada nikmat Allah yang hendak diberikanNya kepada manusia lain. Sikap mengenang dan mengungkit kebaikan diri ini akan membatalkan amal. Jadi, apabila kita membuat kebaikan kepada orang lain, cuba rasakan seolah-olah kita tidak pernah berbuat baik kepadanya. Lebih-lebih lagi, perkara yang perlu kita lupakan adalah segala amal ibadah yang telah kita lakukan kepada Allah. Perbuatan mengingati ibadah yang telah dikerjakan hanya akan mencalar keikhlasan. Sedangkan segala-galanya dilakukan atas hidayah Allah jua. Oleh sebab itu, setelah beramal rasakan seolah-olah kita tidak beramal. Dengan itu kita akan selamat daripada rasa ujub, sum'ah, riyak atau bangga diri


2- Anggaplah seolah-olah tidak ada sesiapa yang bersalah dengan kita. Ini akan membantu kita mengawal rasa marah dan dendam. Kita hanya hamba Allah, bukan tuan lebih-lebih lagi Tuhan dalam kehidupan ini. Jadi, apabila hamba Allah yang lain melakukan kesalahan kepada kita anggaplah kita layak untuk disakiti kerana kita hanya hamba Allah. Lebih-lebih lagi yang perlu kita lupakan adalah segala kesusahan, ujian, musibah atau malapetaka yang Allah timpakan. Sedarlah bahawa, kesakitan, kematian, kerugian, kemalangan, kegagalan dan malapetaka alam seperti gempa bumi, banjir, kemarau, ribut taufan, tsunami, wabak penyakit, kemelesetan ekonomi dan sebagainya itu hanya mehnah daripada Allah untuk memujuk manusia kembali kepadaNya

4 jenis Sistem Ekonomi di Dunia


1) SISTEM EKONOMI KAPITALIS
tiada campur tangan kerajaan
Contoh : USA, Hong Kong,UK




2) SISTEM EKONOMI PERANCANGAN PUSAT
kerajaan berkuasa penuh, pengguna tiasa kuasa dan kebebasan
Contoh : Cuba,China




3) SISTEM EKONOMI CAMPURAN
gabungan antara tindakan kerajaan dan kuasa pasaran
wujud akibat kelemahan kapitalis dan perancangan pusat
Contoh : Malaysia,Singapura,Thailand


4) SISTEM EKONOMI ISLAM
berdasarkan prinsip Islam dan hukum syarak
Contoh Arab Saudi, Kuwait, Iran

Lawak 2 sekawan


Naim : hang kenal lisa surihani ?

Zul : Lisa surihani? kenal sangat. Dia tinggal sebelah rumah aku

Naim : katmana rumah hang?

Zul : Kat sebelah rumah dia

Naim : Ya lah, katmana kedua rumah tersebut?

Zul : Saling bersebelahan

Naim : ada jugak yang makan kaki ni kang

Deposit untuk Anak Dara


Mak Cik : Anak makcik belajar tinggi.Ada rupa pulak.Makcik taknak letak harga. Tapi biarlah berpatutan. Selalunya yg belajar tinggi dalam lingkungan 20ribu. Tapi inilah satu-satunya anak perempuan makcik. Harap faham-fahamlah ye


Mat : Saya paham maksud makcik. Tapi saya harap makcik pun pahamlah ye. Kalau terlampau tinggi, terpaksa ditangguhkan nanti. Biarlah dicepatkan, biar jauh dari maksiat


Mak Cik : Kalau kamu tak mampu, anak makcik ni bukan tak laku. Ada berderet lagi yg tengah tunggu. Kalau harga rendah, nanti apa pulak orang cakap


Mat : Kalau makcik nak jual anak macam jual kereta, kita buat macam ni. Sekarang jugak saya bayar DOWNPAYMENT 2ribu. Saya bawak balik anak makcik, malam ni saya TESTDRIVE dulu semua..Kalau barang dalam semua bagus, jangan cakap 10ribu..100ribu pun saya berani letak. tapi kalau dah LEMAU, ENJIN pon tak bagus..Anak makcik skali dgn deposit tu makcik boleh simpan

Putra Brasmana Kuala Perlis



Budak Penjual Kuih


Selepas seminggu beraya di kampung, saya pulang ke Kuala Lumpur. Memikirkan highway PLUS sibuk, saya menyusuri laluan lama. Pekan pertama yang saya lintas ialah Teluk Intan. Terasa mengantuk, saya singgah sebentar di sebuah restoran di pinggir pekan itu. Sebaik memesan makanan, seorang kanak-kanak lelaki berusia lebih kurang 12 tahun muncul dihadapan.

"Abang nak beli kuih?" katanya sambil tersenyum. Tangannya segera menyelak daun pisang yang menjadi penutup bakul kuih jajaanya.

“Tak apalah dik... Abang dah pesan makanan," jawap saya ringkas.

Dia berlalu. Sebaik pesanan tiba, saya terus menikmatinya. Lebih kurang 20 minit kemudian saya nampak kanak-kanak tadi menghampiri pelanggan lain, sepasang suami isteri agaknya. Mereka juga menolak, dia berlalu begitu saja.



"Abang dah makan, tak nak beli kuih saya?" katanya selamba semasa menghampiri meja saya.

"Abang baru lepas makan dik. Masih kenyang lagi ni," kata saya sambil menepuk-nepuk perut.

Dia beredar, tapi cuma setakat di kaki lima. Sampai di situ, di meletakkan bakulnya yang masih sarat. Setiap yang lalu ditanya, "Tak nak beli kuih saya bang, pak cik, kakak atau makcik?"

Molek budi bahasanya! Mamak restoran itu pun tidak menghalang dia keluar masuk ke premisnya bertemu pelanggan. Sambil memerhati, terselit rasa kagum dan kasihan di hati saya melihatkan betapa gigihnya dia berusaha. Tidak nampak langsung tanda-tanda putus asa dalam dirinya, sekalipun orang yang ditemuinya enggan membeli kuihnya.

Selepas membayar harga makanan dan minuman, saya terus beredar ke kereta. Kanak-kanak itu saya lihat berada agak jauh di deretan kedai yang sama. Saya buka pintu, membetulkan duduk dan menutup pintu. Belum sempat saya menghidupkan enjin, kanak-kanak tadi berdiri di tepi kereta. Dia menghadiahkan sebuah senyuman. Saya turunkan cermin, membalas senyumannya.

"Abang dah kenyang, tapi mungkin abang perlukan kuih saya untuk adik-adik abang, ibu atau ayah abang." katanya petah sekali sambil tersenyum. Sekali lagi dia mempamerkan kuih dalam bakul dengan menyelak daun pisang penutupnya.

Saya tenung wajahnya, bersih dan bersahaja. Terpantul perasaan kesian di hati. Lantas saya buka dompet, dan menghulurkan sekeping not merah RM10. Saya hulurkan padanya.

"Ambil ni dik! Abang sedekah. Tak payah abang beli kuih tu," Saya berkata ikhlas kerana perasaan kasihan meningkat mendadak. Kanak-kanak itu menerima wang tersebut, lantas mengucapkan terima kasih terus berjalan kembali ke kaki lima deretan kedai. Saya gembira dapat membantunya. Setelah enjin kereta saya hidupkan, saya mengundur. Alangkah terperanjatnya saya melihat kanak-kanak itu menghulurkan pula RM10 pemberian saya itu kepada seorang pengemis yang buta kedua-dua matanya.

Saya terkejut, lantas memberhentikan semula kereta, memanggil kanak-kanak itu.

"Kenapa bang nak beli kuih ke?" tanyanya.

"Kenapa adik berikan duit abang tadi pada pengemis tu? Duit tu abang bagi adik!" Kata saya tanpa menjawap pertanyaannya.

"Bang saya tak boleh ambil duit tu. Mak marah kalau dia dapat tahu saya mengemis. Kata mak kita mesti bekerja mencari nafkah kerana Allah berikan tulang empat kerat pada saya. Kalau dia tahu saya bawa duit sebanyak itu pulang, sedangkan jualan masih banyak, mak pasti marah. Kata mak, mengemis kerja orang yang tak berupaya, saya masih kuat bang!" katanya begitu lancar.

Saya sebak, sekaligus kagum dengan pegangan hidup kanak-kanak itu. Tanpa banyak soal saya terus bertanya berapa semua harga kuih dalam bakul itu.

"Abang nak beli semua ke?" Dia betanya dan saya cuma mengangguk. Lidah saya kelu nak berkata.

"RM25 saja bang."

Selepas dia memasukkan satu persatu kuihnya kedalam plastik, saya hulurkan RM25. Dia mengucapkan terima kasih dan terus berlalu.

Saya perhatikan dia sehingga hilang daripada pandangan. Dalam perjalanan ke Kuala Lumpur, baru saya terfikir untuk bertanya statusnya. Anak yatimkah? Siapakah wanita berhati mulia yang melahirknya? Terus terang saya katakan, saya beli kuihnya bukan lagi atas dasar kasihan, tetapi kerana rasa kagum dengan sikapnya yang dapat menjadikan kerjayanya satu penghormatan.

Sesungguhnya saya kagum dengan sikap kanak-kanak itu. Dia menyedarkan saya, siapa kita sebenarnya!

Maksud bacaan Duduk antara 2 sujud

Rabbighfirli (Tuhanku, ampuni aku)
Warhamni (sayangi aku)
Wajburnii (Tutuplah aib-aibku)
Warfa’nii (Angkatlah darjatku)
Warzuqnii (Berilah aku rezeki)
Wahdinii (Berilah aku petunjuk)
Wa’Aafinii (Sihatkan aku)
Wa’fuannii (Maafkan aku)

surah Al-Ahzab ayat 59























klik pada gambar untuk paparan yg lebih jelas

Firman Allah
Wahai Nabi, suruhlah isteri-isterimu dan anak-anak perempuanmu serta perempuan-perempuan yang beriman, supaya melabuhkan pakaiannya bagi menutup seluruh tubuhnya (semasa mereka keluar) cara yang demikian lebih sesuai untuk mereka dikenal (sebagai perempuan yang baik-baik) maka dengan itu mereka tidak diganggu. Dan (ingatlah) Allah adalah Maha Pengampun lagi Maha Mengasihani - al-Ahzab : 59

KL Gangster Lawak

KL Gangster lawak
malek vs shark..hahaha



Senarai harga topup Baru

Berikut adalah senarai harga topup selepas dikenakan cukai 6%


Dengan ini boleh najib membina menara warisan 100 tingkat dan rosmah marcos menambah koleksi beg tangannya

Sulit!Soalan Bocor UPSR 2011

Ujian Pencapaian Sekolah Rendah(UPSR) akan berjalan pada 13, 14 dan 15 September ini. Kini hangat diperkatakan beberapa soalan Matematik telah bocor..Ia terlepas kepada pihak yang tidak bertanggungjawab dan hebat disebarkan di internet

Soalan Matematik yang dikatakan itu adalah seperti di bawah :




Logo Baru Maybank

Bank terbesar di Malaysia iaitu Maybank telah melancarkan logo baru pada 9-9-2011


skali pandang tak nampak beza sangat dengan logo lama. 2 kali pandang baru nampak beza



Sebuah Kisah Klasik



 | intel kabylake |  chipset 200 | Vivo Y22 | MyThesis | KertasKerja


mediafire.com/?qhlgc2ip6bimr54
password - malware

mediafire.com/?dnzngrrwgnz

curiouscat.me/bukucatatan
fb menakluk kosmos

sayat.me/bukucatatan
bintang88

Hati yang suci. Jiwa yang tenang

Cukai Perkhidmatan 6% akan Dikenakan Bila anda Topup


Disahkan mulai 15 September 2011 Cukai Perkhidmatan 6% akan Dikenakan bila anda membeli kad tambah nilai atau Topup. RM10 menjadi RM10.60

Cukai ini dikenakan bertujuan menampung kos pembelian terbaru cincin primadona rosmah yang bernilai RM32 juta

Dimanakah ini

kalau ampa tera ni katmana?


Lawak hari ini


Cikgu : Baik murid2...pagi ni kita belajar mengenal bunyi haiwan. Fairuz, macam mana bunyi ayam berkokok?
Fairuz : Kok kokk kokkkkk!
Cikgu : Bagus Fairuz... Amy buat bunyi kucing pula
Amy : Meowwww
Cikgu : Amboi, manja kucing tu ya...Udin,buaya bagaimana pula bunyinya?
Udin : Fewittt! Hai, Cik Adik! Sorang jer? Abang temankan ya
Cikgu : Bunyi buaya apa tu??
Udin : Buaya darat cikgu

Takbir Raya versi melayu lemah

kalau nak tau, takbir raya org melayu dgn negara lain nadanya berbeza. takbir raya org kita bernada lemah,negara lain semangat..sebetulnya takbir raya mestilah semangat. kerana hari raya hari kemenangan kita. hari raya bukan untuk sedih


Apa yang orang kita lakukan ketika Malam Raya



Mari kita lihat aktiviti yang biasa rakyat Malaysia lakukan ketika malam raya

1. Kumpul ramai-ramai

Berkumpul ramai-ramai bersama saudara-mara. Kalau bukan time ni time bila lagi nak kumpul ramai-ramai. Penuh rumah tokwan. One Big Family. Wow happening gila

2. Bakar Lemang

Membakar Lemang di halaman rumah bersama sanak-saudara sambil pasang lagu raya. Budak-budak tengah main bunga api. Pergh suasana paling meriah

3. Shopping

Shopping last minute memang best. Ni baru betul-betul feel nak raya. Bertambah best bila harga promosi gila-gila. Sebab tu kita dapat lihat ramai yang memilih last minit untuk membeli-belah. Takkira la shopping pakaian raya atau barang-barang lain

4. Lepak dengan kawan-kawan

Selepas berkumpul dengan keluarga, keluar rumah lepak dengan kawan-kawan plak. Cari port baik pastu main gitar lagu raya dan nyanyi reramai. Syahdu kot.. Lepas tu ronda-ronda pusing kampung dan pekan jap

5. Menonton TV

Yang tak keluar ketika malam raya plak menghabiskan masa menonton filem dan drama-drama menarik yang disediakan stesyen-stesyen tv tempatan

6. Takbir Raya

Aktiviti terbaik ketika malam raya adalah takbir raya bersama-sama

p/s : nak kad raya kartun dan comel? klik disini

Beza puasa di Malaysia dan negara lain


Beza puasa di Malaysia dan negara lain


Design Kad Raya Kartun

design kad raya kartun
klik pada gambaq untuk besaq
nak lagi banyak kad raya kartun dan comel? klik disini









Kenangan Zaman Sekolah Rendah


Zaman sekolah rendah,budak2 terlalu indah untuk dikenang
macam2 ragam,karenah kita masa tu
biasa la budak2 kan..yang tau nak main,seronok ja
apa kata kita kongsi Nostalgia Zaman Sekolah Rendah

Nostalgia Zaman sekolah Rendah
1. lawan rabe,pemadamhehe mesti korang tahu kan.ala lawan pemadam, bila kita tindih pemadam kawan kita,kita dikira menang.
yang bestnya pemadam kawan kita tu dapat kat kita.

2. main pepsikola
biasanya main waktu rehat.habis kasut sekolah kotor.

3. main 4 tiang
permainan ni memerlukan 5 orang. 4 orang ambik tiang masing2 dan sorang lagi dok ditengah sambil bertinggung pejam mata.
pastu kawan 4 orang tadi akan tepuk tengkuk kawan sorang tadi.
pastu kawan yg sorang ni kena teka siapa yang tepuk tengkuk dia dulu.kalau betul, kawan yang tepuk tengkuk yang pertama tadi akan dok di tengah plak.
kalau salah bermula permainan dimana kawan 4 orang ni perlu bertukar tiang.
siapa yang tak dapat tiang dia plak kena dok tengah.hehe

4. main tuju kapur,perang2
abis satu kotak kapur tulis cikgu..baling,tuju kapur kat kawan2.
kononnya main perang2.haha memg best la.

5. van vitegen datang sekolah
sehari sebelum van vitegen dtg cikgu bagi list jenis vitegen.esoknya kita berebut2 nak beli vitegen.

6. program gosok gigi
kita kena bawa berus gigi dan kole ke sekolah.
pastu kita gosok gigi ramai2

7. pembaris panjang kuningmesti ingatkan pembaris panjang kuning yang selalu cikgu guna tu.
ada tempat pegang tengah2.membe ak pernah kena rotan sampai patah pembaris tu.

8. denda yang selalu kena adalah berdiri atas kerusi

9. eksperimen kat makmal sains..ala eksperimen kacang hijau yang kita buat tu.
kat makmal sains ada model manusia..pastu kita suka main model manusia tu.
kita cabut paru2 dia la.yang bestnya sebelum ke makmal sains, cikgu suruh kita berbaris panjang dua barisan,lelaki perempuan.
pastu kita ikut cikgu ke makmal sains dalam barisan cam keretapi.

10. cikgu bawa rombongan sambil belajar
seronoknya kita dapat naik bas ramai2

dan macam-macam lagi . . . rasa nak teriak kot bila dikenang balik zaman sekolah rendah ni. Lagi2 sapa yang nakal tu

Website paling popular di dunia


Berikut website paling popular didunia mengikut ranking alexa

1. Google

Dalam dunia siber taksah kalau tak kenal google. Syarikat gergasi search engine. Sumber utama mencari maklumat atau info. Pelbagai perkhidmatan yang ditawarkan oleh google seperti blog, gtalk, emel, gambar, group, map dan lain-lain. Adakah anda kenal siapa Eric Schmidt?


2. Facebook

Dikendalikan seorang pemuda yang berasal dari New York berusia 25tahun mark zuckerberg. Pada mulanya dikenali sebagai facemash pada tahun 2004 dan hanya digunakan oleh pelajar Universiti Harvard. Dilancarkan secara rasminya pada 2007


3. Youtube

Laman video streaming atau perkongsian video yang dilancarkan pada tahun 2005. Menjadi hak milik google pada 2006 dengan pembelian US$1.65 Billion (RM4.27 Billion) Youtube menampung berjuta-juta video dari yang baik hingga yang tidak baik. Harap anda dapat support video streaming dari anak Melayu kita, 1tube. Pasti ramai yang tidak mengetahuinya


4. Yahoo !

Sebelum kehadiran google, yahoo merupakan search engine no 1 (aku mengenali yahoo dulu sebelum google) Kini yahoo menduduki tangga ke-2 selepas google. Servis lain yang ditawarkan oleh yahoo adalah yahoomail, flickr, yahoomassager dan lain-lain. Tahukah anda apa yang akan terjadi apabila anda klik pada tanda seru pada logo Yahoo ! ?


5. Live.com

Dikendalikan syarikat pengkomputeran terkenal iaitu Microsoft. saudara kepada live adalah Bing dan MSN

seterusnya cari sendiri kat alexa.hahaha

Pantun Puasa


pantun puasa dan kartun puasa.
klik kat gambaq untuk besar




Lawak awek jangan pandang-pandang

hahahaha
klik kat gambar untuk besaq


ramai lelaki nak jadi hero bila depan awek

Sikap Rakyat Malaysia


1. Membuang Sampah Merata-rata

Perkara ni bukanlah sesuatu yang aneh. Sebab tu kita tak hairan apabila ternampak sampah di kaki lima, bahu jalan, taman reakriasi, dalam sungai dan lain-lain tempat lagi . Kadang-kadang kita jugak akan nampak papan tanda yang tertulis “di larang membuang sampah disini” Bagaimana papantanda ni boleh wujud? Kalau nak tengok ‘pemandangan indah’ ni boleh tengok dibawah tangga flat, selepas pasar malam atau selepas menyaksikan perlawanan bolasepak di stadium berdekatan kita(kat anfield takdanya) Tetapi sejak kebelakangan ni bukan sampah ja yang dibuang. Anak pun dah jadi macam sampah

2. Tandas Awam Kurang Memuaskan

Tak kira tandas awam shopping complex, kawasan pelancongan lebih kurang ja. Boleh dilabel sebagai pencemaran alam jugak la. Amat malu nak tanya kat mat salleh ” what r u think about public toilet at Malaysia? adesss… jaga la skit kebersihan tandas woi! hang jugak yang berak kan.

3. Iklan Serabut

Selalunya iklan-iklan ini menghiasi public phone, bus stand, tiang traffic light dan dinding2 premis. Antara iklan yang popular adalah

i) pinjaman untuk anda. blacklist diterima. kami bukan ahlong, kami cuma nak tolong

ii) dapatkan pil kuat. murah, senang dan berkesan

iii) masih tidak bekerja? jawatan kosong sila hubungi 019-xxxxxxx

iv) mencari kereta terpakai? tiada wang muka

aku dia dan volkswagen

aku dia dan volkswagen


Selamat Menjalani ibadah puasa

Semakin Aku Berlari

Jika mereka sibuk mencari cinta, biarlah kita sibuk mencari iman
Jika mereka sibuk mencari pasangan, biarlah kita sibuk mencari keredhaan
Jika mereka menangis kerana kecewa, biarlah kita menangis mengenang dosa2 semalam
Jika mereka lebih cintakan manusia, biarlah kita cintakan Tuhan
Jika mereka dambakan dunia, biarlah kita dambakan akhirat

Jurufoto yang best


1. PutraFoto

Menggunakan tagline Memories may fade, but pictures last forever. Seorang lecturer di sebuah IPTA di Kulim Kedah. Part time photographer. Gambar yang di shot oleh putrafoto memang terbaik dan membuatkan kalian Save Image As. Gambar PutraFoto pernah masuk media cetak. Menyediakan perkhidmatan mengambil gambar. Pakej yang ditawarkan menarik dan berpatutan

2. AyieNazri

Photographer dari Kelantan. First time tengok buah tangan AyieNazri terus aku terpikat dan terus follow blog. Setiap gambar pasti tidak mengecewakan. Menggunakan kamera Canon D700 dan lens 24mm, 50mm dan 70-200. Menceburi dunia fotografi sejak 2009. Untuk bulan Julai pun dah ada orang booking. Memang terbaiklah

3. Nurads

Lecturer di Politeknik Kulim. Mengambil gambar dari pelbagai perspektif. Cantik menarik tertarik dan sempoi

Hakikat sebuah kehidupan

kadang-kadang kita kena mengalah untuk menang
buat apa kalau kita menang tapi hakikat sebenarnya kita kalah
akal lebih berguna bila kita dalam keadaan marah

kadang-kadang kita buat silap tapi kita tak sedar
perbaiki kelemahan diri


Awek cun dan balaknya