Seharian sebagai Rakyat Malaysia

Tahukah anda? aku duduk dlm rumah bosan,okay bukalah Tv, Tv biasa je tiada Astro.Buka Tv1 kutuk PR,buka Tv2 kutuk PR,Buka Tv3 perghhh lagi hebat kutuk PR.. hurmmm nak masuk Astro lah,masuk 27hb (masuk Free) dah masuk Astro satu cerita,77X ulang tayang.. Sampai 28hb TV jadi gelap(ni mesti kena potong ni) angkat Fone call astro

encik, kenapa tv saya jadi gelap? astro jwb Encik kena byr bil dulu baru boleh cerah, Aku ckp x boleh tunggu cukup bulan ke baru potong.. 27hb belum dpt gaji... Astro ckp encik masuk 27hb, mesti 27hb bayar, (kejamnya) okay takpelah,TV gelap sampai 30hb gaji aku byr... tiba2 time nak byr kena denda Rm20 (penyambungan) n cukai 6%, perghhh kalau tiap2 bulan mcm ni masyakkk! Tiba2 teringat kata menteri, "kalau taksuka Astro,Tengok tv biasa" Okay aku STOP Astro, tgklah TV biasa yg hari2 kutuk PR

tiba2 teringat eletrik pula naik, ok aku tutup terus TV.. Sembang2 dahaga pula.. jalan kaki pergi Market nak beli gula dgn kopi, tgk Harga gula mahal, tiba2 teringat kata2 menteri, "Gula mahal sbb nak elakkan Diabetis", ok tak jadi beli gula, balik minum kopi kosong je.. dah minum air dpt call member ajak pergi rumah dia ada kenduri sikit, ok start kereta, tiba2 teringat kata2 menteri, "jgn guna Tol kalau mahal,guna jln lama" tapi kalau aku guna jln lama jauh, minyak pulak mahal(kataku dlm hati),,, okay takjadi naik kereta,naik basikal je lah

dlm 1jam 45min smpai rumah kwn, Sampai rumah kwn, kwn hidang air kosong+nasi dgn sayur.. aku tanya kwn, mkn sayur je ke? kwn jwb "yerla kan menteri ckp kalau ayam mahal mkn daging, kalau daging mahal mkn ikan,Skrg ni semua mahal,mkn sayur jela murah" ok lepas mkn nak blk lah.. kayuh basikal sambil terfikir apa la nak jadi dgn malaysia ni, tiba2 teringat kata menteri "kalau taksuka dgn malaysia,Sila keluar dari Malaysia" ok sampai je rumah aku kemas barang2 dan aku berpindah ke planet PLUTO

hentikan dan hapuskan bidaah

Sebenarnya terlalu banyak adat dan tradisi yang bertentangan dengan syariat tetapi masih diamalkan oleh masyarakat meLAYU. sepatutnya semua perkara bidaah ini harus dihentikan demi menjamin kesejahteraan ummah

Doa dan Memohon kepada Pencipta

Hebatnya kuasa doa, bagi mereka yang kenal dengan Tuhannya. Hebatnya ilmu Tuhan dalam memaqbulkan permintaan hambaNya, jika hamba itu percaya kepadaNya dan ilmuNya

berserah pada Pencipta

Allah mendengar saat tak ada yg mendengar, melihat saat semua berpaling, menemani saat semua tak peduli, menyayangi saat yg lain melukai

pertolongan Allah

"Bilakah datangnya pertolongan Allah? Ingatlah,sesungguhnya pertolongan Allah itu amat dekat."

Akad Nikah versi melayu yang menyusahkan

Dr MAZA menulis

saya juga amat tidak selesa melihat tok kadi yang selalu mendera pengantin agar mengulang-ulang lafaz terima (ijab) ketika akad nikah kononnya belum sah. Akad itu digambarkan begitu sulit dan susah sehingga seseorang menjadi terketar-ketar untuk menyebutnya. Diatur ayat lafaz akad itu dengan begitu skima sehingga pengantin kesejukan untuk menghafalnya. Padahal akad nikah hanyalah bagi menggambar persetujuan kedua belah pihak menjadi suami isteri yang sah. Apa-apa sahaja lafaz yang membawa maksud kepada tujuan tersebut maka ia sah.

Jika bapa bakal isteri menyebut ‘saya nikahkan saudara dengan anak saya Fatimah”, lalu bakal suami menjawab: “saya terima, atau saya bersetuju” atau mungkin ditambah “saya terima nikahnya” atau “saya bersetuju bernikah dengannya” seperti yang diminta oleh sesetengah sarjana dalam Mazhab al-Syafi’i, maka sahlah ijab dan qabul tersebut.
Tidak disyaratkan mesti satu nafas atau dua nafas atau berjabat tangan atau menyusun ayat dalam bahasa sanskrit lama atau ayat tok kadi yang digunakan sebelum merdeka. Sehinggakan sarjana fekah semasa Dr ABD AL-KARIM ZAIDAN dalam karya al-Mufassal fi Ahkam al-Marah wa al-Bait al-Muslim menyebut: “Jika seseorang lelaki berkata kepada lelaki yang lain: “Nikahkan saya dengan anak perempuan awak”, lalu si bapa itu menjawab: “Aku nikahkan engkau”. Atau si bapa berkata kepada bakal suami: “bernikahlah dengan anak perempuanku”. Lalu bakal suami menjawab: “aku nikahinya”. Kedua contoh di atas adalah sah nikah berdasarkan apa yang disebutkan dalam Sahih al-Bukhari dan Sahih Muslim: Sesungguhnya seorang arab badawi telah meminang wanita yang telah mempelawa dirinya untuk Nabi s.a.w (ingin berkahwin dengan Nabi s.a.w), arab badawi itu berkata:”Nikahilah dia denganku”. Jawab Nabi s.a.w.: “Aku nikahkan engkau dengannya bermaharkan al-Quran yang ada bersamamu”. (al-Mufassal, 6/87, Beirut: Muassasah al-Risalah).

Bahkan dalam Sahih al-Bukhari ada bab yang al-Imam al-Bukhari letakkan ia berbunyi: Bab Iza Qala al-Khatib li al-Wali Zawwijni Fulanah, faqala qad Zauwajtuka bi Kaza wa Kaza, Jaza al-Nikah Wa In Lam Yaqul li al-Zauj Aradita au Qabilta, maksudnya: Bab Apabila Lelaki Yang Meminang Berkata Kepada Wali Perempuan: “Kahwinilah aku dengan wanita berkenaan”, lalu dia menjawab: “Aku nikahkan engkau dengannya bermaharkan sekian dan sekian, maka sah nikahnya walaupun tidak ditanya si suami apakah engkau setuju, atau terima”. Inilah kesimpulan yang dibuat oleh al-Imam al-Bukhari berdasarkan hadis-hadis dalam bab nikah yang diteliti olehnya.
Apa yang penting proses ijab dan qabul amatlah mudah. Ia adalah lafaz yang difahami oleh kedua belah pihak serta dua saksi yang menjelaskan kehendak dan persetujuan untuk berkahwin atau menjadi suami dan isteri. Apabila proses itu berlaku maka ia sah. Tidak pernah ada dalil yang menyatakan mestilah satu nafas, atau tidak terputus nafas seperti diada-adakan oleh sesetengah pihak. Paling tinggi yang boleh kita kata adalah tidak boleh ada ruang yang menyebabkan salah satu pihak mengelirukan atau dikelirukan dalam menyatakan persetujuan nikah

Akad Nikah mudah sebenarnya

Telah tersilap ramai bapa yang menyerahkan urusan `aqad nikah kepada jurunikah sedangkan mereka masih hidup dan hadir dalam upacara nikah. Islam memberikan tanggungjawab menikahkan anak perempuan kepada si ayah, maka si ayahlah yang perlu menikahkan anak perempuannya dengan lelaki bakal suaminya. Si ayahlah yang perlu bertanya, “Saya ingin menikahkan anda dengan anak perempuan saya ini. Adakah anda setuju?”. Dan apabila si lelaki bakal suami itu berkata, “Setuju”, itulah sahnya permulaan hubungan suami isteri. Si bapa TIDAK PATUT merumitkan urusan nikah dengan upacara batil penyerahan mandat wali kepada wali hakim, dan upacara batil oleh jurunikah yang menyusahkan `aqad

Kawan yg buat anda Rasa Senang

Sekiranya anda berkawan dengan seorang yang berakhlak mulia, anda pasti harap dapat bersembang lama dengannya. Hal ini kerana anda sedang menikmati kebijaksanaannya, pemilihan serta susunan katanya, kehalusan rasanya, keterbukaannya, kefaqihannya dalam agama dan sikapnya terhadap anda

Jangan bandingkan negara kita dengan negara lain

Tambang LRT termurah di dunia - Petrol kita termurah di asia - Harga barang termurah di asia - Cukai kita terendah di dunia - SOP banjir terbaik di dunia - Kadar jenayah terendah di dunia
"Kenapa kereta kita mahal berbanding negara lain?"
"jangan bandingkan kita dengan negara maju,kita negara membangun"
Aik?Semua di atas tu hang bandingkan untuk apa?

Kongsi ilmu

Aku melihat air yg tenang bertakung,mencemar kandungannya sendiri.Sekiranya ia mengalir,ia akan baik.Sekiranya ia Tidak mengalir,ia tercemar - imam Syafie

Berkawan dengan Orang Baik

Sekiranya anda berkawan dengan seorang yang berakhlak mulia, anda pasti harap dapat bersembang lama dengannya. Hal ini kerana anda sedang menikmati kebijaksanaannya, pemilihan serta susunan katanya, kehalusan rasanya, keterbukaannya, kefaqihannya dalam agama dan sikapnya terhadap anda

Sams Streamyx vendor

sams streamyx





Gambar Crossover kabel

dah nama pun cross bermakna hujung ke hujung kabel menggunakan coding color yg berlainan

crossover cable atau cross cable digunakan untuk sambungan komputer ke komputer atau switch ke switch.
untuk memudahkan pemahaman
device yang sama = crossover














gambar di atas contoh sambungan cross kabel







maksud surah al Baqarah ayat 45 dan 153 : tentang Solat dan Sabar

Firman Allah SWT menerusi ayat 45 surah al-Baqarah,bermaksud
“Jadikanlah sifat sabar dan solat sebagai penolong kamu. Dan sesungguhnya yang demikian itu amat berat,melainkan kepada orang-orang yang khusyuk”

Dalam ayat 153 pula, Allah menjelaskan maksudnya
“Wahai orang-orang yang beriman,jadikanlah sifat sabar dan solat sebagai penolong kamu,sesungguhnya Allah beserta dengan orang-orang yang sabar”

maksud Surah Ghafir ayat 60

"Berdoalah kamu kepadaKu nescaya Aku perkenankan doa permohonan kamu. Sesungguhnya orang-orang yang sombong takbur daripada beribadat dan berdoa kepadaKu, akan masuk neraka Jahannam dalam keadaan hina (Ghafir:60)

Kata-kata A Samad Said

Gelaran boleh tinggi
cerdik belum terpasti

Nasihat Imam Hasan al Basri kepada Gabenor Iraq

nasihat tokoh Islam yang agung al-Imam Hasan al-Basri r.a. kepada Gabenor Iraq dan Khurasan iaitu ‘Umar bin Hubairah, ketika itu zaman pemerintahan Khalifah Yazid bin Abdul Malik. Tanya ‘Umar bin Hubairah kepada Hasan al-Basri:
“Sesungguhnya khalifah Yazid bin Abdul Malik kadang-kala menyuruhku melaksanakan perkara yang aku rasa tidak puas hati dari segi keadilan. Apakah jika aku melaksanakannya menjadi sutu kesalahan di sisi agama? Kata Hasan al-Basri: “Wahai Umar bin Hubairah! Takutlah Allah mengenai Yazid, jangan engkau takutkan Yazid mengenai Allah. Ketahuilah sesungguhnya Allah azza wajalla dapat menghalang Yazid daripada bertindak ke atasmu, tetapi Yazid tidak dapat menghalang Allah daripada bertindak ke atasmu.

Wahai ‘Umar bin Hubairah! Sesungguhnya akan turun kepadamu malaikat yang bengis dan keras, dia tidak akan menderhakai apa yang Allah perintahkannya. Dia akan mengambil engkau dari tempat dudukmu ini, dan memindahkan engkau dari istanamu yang luas, ke kubur yang sempit. Di sana tiada Yazid, hanya yang ada amalanmu yang menyanggahi Tuhan Yazid

Wahai ‘Umar bin Hubairah! Sekiranya engkau bersama Allah dan ketaatan kepadaNya, ia boleh menghalangmu dari kejahatan Yazid di dunia dan akhirat. Jika engkau bersama Yazid dengan menderhakai Allah, sesungguhnya Allah akan menyerahkanmu kepada Yazid. Ketahuilah wahai ‘Umar bin bin Hubairah! Tidak ada ketaatan kepada makhluk dalam menderhakai Pencipta”. Maka menangislah Gabenor ‘Umar bin Hubairah”. (rujukan: Mir at al-Jinan wa ‘Ibrah al-Yaqzan)

A Samad Said

Kita diberi sehari yang sama
semai sendiri benih luhurnya

surah Ar-Ra'd ayat 11

Bagi tiap-tiap seorang ada malaikat penjaganya silih berganti dari hadapannya dan dari belakangnya, yang mengawas dan menjaganya (dari sesuatu bahaya) dengan perintah Allah. Sesungguhnya Allah tidak mengubah apa yang ada pada sesuatu kaum sehingga mereka mengubah apa yang ada pada diri mereka sendiri. Dan apabila Allah menghendaki untuk menimpakan kepada sesuatu kaum bala bencana (disebabkan kesalahan mereka sendiri), maka tiada sesiapapun yang dapat menolak atau menahan apa yang ditetapkanNya itu, dan tidak ada sesiapapun yang dapat menolong dan melindungi mereka selain daripadaNya. (Ar-Ra'd :11)

Hadis Nabi tentang pemimpin

Sabda Nabi s.a.w: "Sesungguhnya selepasku ini akan adanya para pemimpin yang melakukan kezaliman dan pembohongan. Sesiapa masuk kepada mereka lalu membenarkan pembohongan mereka dan menolong kezaliman mereka maka dia bukan dariku dan aku bukan darinya dan dia tidak akan mendatangi telaga (di syurga). Sesiapa yang tidak membenar pembohongan mereka dan tidak menolong kezaliman mereka, maka dia dari kalanganku dan aku dari kalangannya dan dia akan mendatangi telaga (di syurga)” (Riwayat Ahmad, al-Nasai dan Ibn Abi ‘Asim. Dinilai oleh al-Albani. (lihat: Ibn Abi ‘Asim, al-Sunnah, tahqiq: Al-Albani, hlm 337-339)

Republic Of Anak Perlis


































group paling aktif untuk orang Perlis dalam alam maya adalah facebook.com/groups/RepublicOfAnakPerlis. 
bukan dalam internat ja, malah group Republic Of Anak Perlis aktif dalam dunia realiti. Mereka melakukan pelbagai aktiviti seperti perjumpaan sesama ahli, sukaneka, membantu peniaga kecil dan lain-lain. orang Perlis wajib join group ni. Macam mana nak join? masuk www.facebook.com/groups/RepublicOfAnakPerlis dan tekan join. selesai

Memang best group Republic Of Anak Perlis ni sebab pelbagai creta boleh dikongsi. Salah satu yang tengah pemes lani semestinya sticker Republic Of Anak Perlis. sticker ni boleh dibeli di kedai roapmart(tepi klinik hj adnan jejawi) atau beli secara online disini

bangga ceq jadi orang Perlis

Dok idap bejeghembab

Jalan Cerita

Rompakan Bank

Semasa rompakan di Guangzhou,China, perompak bank berteriak kepada semua orang di bank:

"Semua tiarap di lantai dan jangan melawan! Wang ini kepunyaan bank tapi nyawa anda adalah kepunyaan anda."

Semua orang dalam bank pun ikut arahan perompak tanpa melawan dan senyap

*Ini dipanggil "berfikir di luar kotak" - berfikir lain daripada yang lain!

Apabila seorang wanita bertiarap di atas meja dengan gaya yang menggoda, perompak menjerit kepadanya: "Tolong bersopan! Ini adalah rompakan, bukan cubaan merogol!"

*Ini dipanggil sebagai "Profesional" - Fokus hanya pada apa yang anda dilatih untuk melakukan!

Apabila perompak bank kembali ke rumah, perompak muda (kelulusan MBA) memberitahu kepada perompak yang lebih tua (lulus darjah 6 sahaja): "Taiko, mari kita kira berapa banyak duit kita dapat."

Perompak tua menyangkal dan berkata: "kau ni bodoh! Terdapat banyak wang, sampai bila baru kita habis kira ? Malam ni kita tonton berita di tv, pasti kita akan tahu jumlah rompakan dari berita tersebut."

*Ini dipanggil "Pengalaman" - Kini, pengalaman adalah lebih penting daripada sijil kertas!

Selepas perompak telah beredar, pengurus bank itu mengarahkan penyelia bank untuk memanggil polis dengan cepat. Tetapi penyelia berkata kepadanya: "Tunggu Mari kita ambil $ 10 juta daripada bank untuk diri kita dan tambah kepada $ 70 juta yang kita sudah gelapkan dari bank!".

*Ini dipanggil "inovatif" - Menukar keadaan tidak menguntungkan untuk keuntungan anda!

Penyelia berkata: "alangkah baiknya jika rompakan berlaku setiap bulan. Dapat juga kita gelapkan duit"

*Ini dipanggil "berpandangan jauh" - merancang masa depan selangkah lebih awal!

Keesokan harinya, berita TV melaporkan bahawa $ 100 juta telah diambil dari bank. Perompak mengira, mengira dan mengira berulang kali, tetapi mereka hanya boleh mengira $ 20 juta sahaja.

Perompak sangat marah dan mengadu: "Cilaka! Kita mempertaruhkan nyawa kita dan hanya mendapat $ 20 juta tapi Pengurus bank pula mengambil $ 80 juta dengan hanya petikan jarinya, nampaknya lebih baik menjadi orang pintar daripada menjadi pencuri."

*Ini dipanggil "Pengetahuan" - pengetahuan kunci kejayaan hidup!

Pengurus bank itu tersenyum dan gembira kerana kerugiannya dalam permainan pasaran saham kini sudah dilangsaikan oleh duit rompakan itu

*Ini dipanggil "sambil menyelam minum air" - mempergunakan peluang yang ada untuk mencipta peluang yang lain!

Soalan
siapakah perompak sebenar di sini?

Motivasi Hari ini

jangan tenggelam di dalam air yang jangkat

Muhasabah Diri

Bila kita rasa kita lebih bagus daripada orang lain, itulah masanya kejatuhan kita

Bersandar di Tiang Masjid

rindu tengok anak muda duduk dalam masjid menunggu masuk waktu solat - kata seorang imam

Kacamata Seorang Hacker

Hacker bukanlah seorang penjenayah tetapi anda semua yang membuatkan kami menjadi penjenayah. Kami hadir dalam hidup anda untuk memperingatkan bahawa sistem iT anda terlalu lemah, tapi apa yang kami dapat? Tanpa ucapan terima kasih dari anda, malah anda cop muka kami sebagai penjenayah. Anda tidak tahu siapa diri kami. Dimata kami anda hanyalah manusia bodoh, yang tidak ambil peduli tentang keselamatan cyber. Jaringan iT dimata kami ibarat sebuah papan catur dan anda hanyalah buah catur yang sangat kecil.Anda hormat kami, kami hormati anda. Anda kenal diri anda, kami kenal diri anda, dan anda tidak akan pernah tahu siapa kami

Kerja Sekolah

lega bila cikgu terlupa nak check kerja skolah yang diberikan. tapi cilaka bila ada kawan kita cakap "cikgu kerja skolah yang cikgu bagi semalam bila nak check"
wei hang p tanya buatpa!

Ponteng Kelas Macam Tak Biasa

Sekolah Rendah sapa tak pernah tuang kelas 4P pi mandi swimmingpool dia budak skema

KL Menjerit Linda mantopo

Shah jangan nak sorok-sorok dari Lin tau.nihh..bunga nih..untuk saper.untuk minah yang pakai baju bunga-bunga kann.tadi dia ader..menangis..sebab lelaki idaman dia boyfriend orang!tak nak kejar kerr.kang sesat.tak jumpa jalan balik kang

Hakikat Sabar

Sabar bukan bermaksud kita redha semata-mata tanpa berusaha memperbaiki keadaan

Kita Perlu Tahu

Rakyat berhak dan bertanggungjawab untuk membuat laporan mengenai pencabulan Hak Asasi manusia untuk kesejahteraan bersama

Dituduh

Tidak menjadi kesalahan jika kita Tidak memakai helmet ketika menunggang motosikal di jalan raya.menjadi kesalahan apabila kita kena saman ja. Hiks

dituduh - tidak mengaku berasalah - minta dibicarakan di mahkamah - cari peguam bela - terbukti dan didapati bersalah - dijatuhkan hukuman - rayuan hukuman diringankan

Khayalan yang Nyata

cerita ini mengandungi unsur positif kaitan antara Manusia, Tuhan dan Alam. cerita ini adalah imaginasi penulis. secara sedar ataupun tidak mungkin ia berlaku kepada kita. Jika tidak berlaku sekalipun cuba kita create bahawasanya suasana itu berlaku dan bukannya khayalan. Watak utama dalam cerita ini adalah diri anda sendiri. kita lihat kita rasa kita bahagia. Tenangkan hati dan beri tumpuan. semoga santai dan enjoy membacanya

  6.15 pagi.Ali terjaga dari lena.daripada baring dia duduk di tempat yang sama.berhabernasi. Memerhati keadaan sekeliling biliknya dengan cahaya yang samar2. Dia sendiri tak tahu apa yang dia lakukan.mungkin kebiasaan.5 minit berhibernasi Ali bangun menuju mencari suis lampu. dipetik suis itu seraya lampu kalimantang bersaiz 2 kaki itu menyala. Kelihatan 7 ekor ikan yang pelbagai warna dan cantik sedang seronok bermain dan berenang-renang dalam lautan ciptaan manusia. Melihat ikan-ikan yang cantik itu Ali rasa tenang.senyum. Ali mencapai tuala hijaunya yang tersidai rapi lalu dituju ke bilik air.mandi

   Ali mengambil sejadah, menuju ke penjuru bilik untuk solat Subuh. Amanah atau tanggungjawab pertama dilaksanakannya. Di keheningan subuh Ali berdoa,merintih dan meminta kepada tuhannya. Ali rasa lebih tenang dan kuat

    Suis lampu yang tadinya di petik ke bawah,kini dipetik ke atas pula. Lampu padam. Ali menuju ke jendela, lalu tirai jendela diselaknya. Terasa segar dan nyaman suasana pagi di kampung.indah. Kelihatan pepohon hijau melambai-lambai ke arahnya. Bukit-bukau berdiri megah. Burung-burung beterbangan bebas dan riang di udara. Menambahkan lagi seri suasana sekeliling. Ali mendongak ke atas. Langit Ilahi terbentang luas. Ali rasa kagum. bagi Ali yang pasti hari ini adalah lebih baik daripada hari semalam

 . . . bersambung

Kesilapan Membuatkan Kita Matang

Kita banyak melakukan kesilapan. Begitu lumrah hidup kita sebagai manusia,hamba Allah yang hina. Takkan pernah lari dari kesilapan. Kita perlu pastikan yang kita lebih banyak buat perkara yang betul berbanding buat silap. Kita harus memilih dan berusaha untuk berada dalam suasana yang dapat menarik kita untuk sentiasa buat perkara yang betul.Jadi jangan cuba memenangkan diri sendiri atau lari dari kesilapan bila ternyata diri kita yang lakukan. Ternyata melarikan diri telah memasukkan diri kita ke arah jalan yang silap. Beranikan diri berhadapan dengan kesilapan supaya kesilapan itu akan membentuk kembali diri kita menjadi orang yang sentiasa memilih melakukan perkara yang betul

Malu Aku jadi orang Malaysia

Malu aku jadi orang Malaysia
Tatkala aku pertikai ketelusan pilihanraya
Aku kau usir, disuruh keluar dari negara

Tatkala aku mengadu harga ayam tinggi dan terbeban
Kau kata makan saja ikan bilis, ikan kering dan ikan pekasam 
Jika tidak berkemampuan berlaukkan ayam

Di saat aku tidak punya tempat tinggal
Harga rumah dan tanah melambung mahal
Akibat permainan spekulator yang nakal
Kau bilang tidurlah di atas lengan sebagai bantal
Nyata kau memang bebal kerana terlalu lama menghirup sup capal
Tidak merasai derita rakyat yang tidak punya tanah walau sekepal
Kerana kau terlalu asyik membeli kapal

Malu aku jadi orang Malaysia
Tatkala harga minyak naik
Kau bilang jangan merengek rengek
Jika mahal, basikal dan baslah kau naik
Begitulah kau mengejek
Aku fikir kau memang layak dilenyek
Tunggu PRU akan datang tahulah aku mengajar kau balik

Malu aku jadi orang Malaysia
Tatkala pelan pendidikan kau caca merba
Bahasa ibunda entah ke mana
Anak bangsa perit meraba raba
Kabur dalam membina watak dan akhlak agama
Kau bilang jika tidak suka belajarlah ke luar negara
Sedang PTPTN kau jerut kami sampai tak bermaya

Kau fikir kau siapa
Menghalau orang sesedap rasa
Negara ini bukan bapak kau yang punya
Ia milik anak watan tercinta

Rakyat perlu Bangkit

Para pemimpin negara serta ahli keluarga mereka muncul di media arus perdana dengan pakaian yang mahal, majlis yang hebat, makanan yang mewah, kenderaan yang canggih dan sebagainya. Rakyat yang serba tidak cukup melihat di kaca TV dan helaian surat khabar sambil menelan air liur.Sabar..Hakikatnya kekayaan negara yang layak dinikmati olehnya hanya berlegar dan dijamah oleh golongan atasan sahaja

Atas nama untuk kebaikan ekomoni negara dan menjimatkan wang negara yang sudah dibolot secara rakus, rakyat juga yang disusahkan dengan diperkenalkan pelbagai dasar. Dasar-dasar yang kononnya mahu membela negara, tetapi sebenarnya membela perut si pemerintah dengan menindas rakyat. Rakyat sudah cukup tersepit

Teguran kepada raja sultan dan pemerintah

right click pada gambar dan tekan open link in new tab

















aku respek Dr Asri.berani kritik pemerintah atau institusi diraja.mana ada lagi tokoh yang berani kritik sultan/raja. yang depa tau duduk dalam ekon cukup bulan ambik gaji

daripada Sasterawan negara kepada pemerintah

Segala gelaran hiasan di dunia
tidak akan bererti di buana baqa
Diseret gelaran panjang keretapi
yang dinilai masih tetap amalan suci
- A Samad Said

Hipokrasi Kerajaan Negara Kita

Kalian Rampas Subsidi kami, entah kemana di bawa lari
Kalian beritahu, wang mesti dicatu, kita menuju maju,
Kalian Kata: Jika tidak, semua menderita, habis harta Negara

Kalian berbahasa:Bukan Barang Naik Harga
Cuma sabsidi turun sahaja
Kami orang Desa,mungkin tidak pandai kira juta-juta
Kami orang kecil kota, mungkin tidak sedemikian harta
Jika kalian tipu sebegitu, biasanya kami diam selalu
Tapi dapatkah kami dibohongi, tentang Suapan Saban Hari?
Apalah yang dapat diberitahu anak ke sekolah?
Papa semakin parah,wang semakin lelah?
Jika semalam berlauk, hari ini cuma berkuah

Kerana kerajaan kita sedang susah?
Maka subsidi kita terpakasa diserah
Jika semalam kau makan sepinggan, hari ini separuh
Kerana barang makin angkuh, wang papa makin rapuh
Apa yang dapat dibisik pada anak berkopiah ke Madrasah?
Makananmu sayang, sebahangiannya sudah hilang
Jika mereka Tanya siapa yang membawa lari
Kepada siapa patut kami tuding jari?
Janganlah nanti mereka membenci pertiwi
Akibat mencuri harta rakyat mahrean ini
Atau kami jadi insan curang
Kami beritahu: Cuma sabsidi sahaja yang kurang?
Tiada apa yang hilang, nanti akan datang wang melayang

Dengar sini wahai yang tidak memijak bumi!
Pernahkah kalian mengintipi kehidupan kami
Pernahkah kalian ngerti makna derita dan susah hati
Kami yang semput bagai melukut di kota kedekut
Kami yang bekerja hingga senja di desa yang makin tersiksa
Bertarung nyawa dan masa, menghitung setiap belanja
Pernahkah kau merasa?
Rumah bocor yang lanjut Usia
Baju dan kasut anak yang koyak,
Tinggal dalam rumah yang berasak-asak
Siang kami sebak, malam kami sesak
Sedangkan kalian manusia angkasa
istana permata dibina,kereta berjuta dirasa
Elaun diserata, dari isteri sehingga seluruh keluarga
Hidangan yang teristimewa, konon meraya kemakmuran Negara
Tapi kami masih di sini.di teratak ini dengan lauk semalam
Dengan hidangan yang tidak bertalam,dengan rumah yang suram
Dengan wang yang hampir padam

Tiada istana lawa.tiada kereta berharga
Tiada layanan diraja.tiada berbaju bergaya
Tiada kediaman menteri.tiada hidangan V.I.P
Tiada persen disana sini.tiada bahagian anak dan bini
Tiba-tiba kalian kata : kamilah beban Negara

Aduhai celaka bahasa yang kalian guna
Kalian yang belasah.. kami yang bersalah
Kalian buat untung.hutang kami tanggung
Kalian mewah melimpah,kami susah parah
Kalian hilangkan wang,poket kami yang terbang
Kalian makan isi, kami dijadikan abdi
Kembalilah kepada kami harta Negara
Jangan hanya kalian sahaja yang merasa

Nilai Matawang Malaysia Turun

tengok video ni facebook.com/photo.php?v=610969292258865

1. nilai ringgit turun ke paras terendah dlm masa 15tahun
2. nilai ringgit dijangka terus menurun
3. susut nilai ringgit berpunca drpd kemerosotan eksport Malaysia dan penyusutan akaun semasa
4. Tahniah KERAjaan Malaysia

Harta membuatkan Manusia lupa

BAHAYA KEMEWAHAN

Daripada Ali bin Abi Thalib r.a., "Bahawasanya kami sedang duduk bersama Rasulullah SAW di dalam masjid. Tiba-tiba datang Mus'ab bin Umair r.a. dan tiada di atas badannya kecuali hanya sehelai selendang yang bertampung dengan kulit. Tatkala Rasulullah SAW melihat kepadanya baginda menangis dan menitiskan air mata kerana mengenangkan kemewahan Mus'ab ketika berada di Makkah dahulu (kerana sangat dimanjakan oleh ibunya) dan kerana memandang nasib Mus'ab sekarang (ketika berada di Madinah sebagai seorang Muhajirin yang terpaksa meninggalkan segala harta benda dan kekayaan di Makkah). Kemudian Nabi Muhammad SAW bersabda, "Bagaimanakah keadaan kamu pada suatu saat nanti, pergi di waktu pagi dengan satu pakaian, dan pergi di waktu petang dengan pakaian yang lain pula. Dan bila diangkatkan satu hidangan diletakan pula satu hidangan yang lain. Dan kamu menutupi (menghias) rumah kamu sepertimana kamu memasang kelambu Ka'bah?". Maka jawab sahabat, "Wahai Rasulullah, tentunya di waktu itu kami lebih baik daripada di hari ini. Kami akan memberikan penumpuan kepada masalah ibadat sahaja dan tidak usah mencari rezeki". Lalu Nabi SAW bersabda, "Tidak! Keadaan kamu di hari ini adalah lebih baik daripada keadaan kamu di hari itu." (HR Tirmidzi)

KETERANGAN

Dalam hadith ini Nabi kita Muhammad SAW menerangkan bahawa umatnya pada suatu masa kelak akan mendapat kekayaan dan kelapangan dalam kehidupan. Pagi petang pakaian silih berganti. Hidangan makanan tak putus-putus. Rumah-rumah mereka tersergam indah dan dihias dengan bermacam-macam perhiasan. Dalam keadaan demikian kita juga mungkin akan berkata seperti perkataan sahabat. Di mana, kalau semuanya sudah ada, maka senanglah hendak membuat ibadat. Tetapi Nabi kita Muhammad SAW mengatakan, "Keadaan serba kekurangan itu adalah lebih baik untuk kita”, ertinya lebih memungkinkan kita untuk beribadat.

Kemewahan hidup banyak menghalang seseorang dari berbuat ibadat kepada Allah SWT, sepertimana yang berlaku di hari ini. Segala yang kita miliki kalaupun tidak melebihi keperluan, namun ianya sudah mencukupi. Tetapi, bila dibanding dengan kehidupan para sahabat, kita jauh lebih mewah daripada mereka, sedangkan ibadat kita sangat jauh ketinggalan. Kekayaan dan kemewahan yang ada, selalu menyibukkan kita dan menghalang dari berbuat ibadah. Kita sibuk menghimpun harta dan juga sibuk menjaganya serta sibuk untuk menambah lebih banyak lagi. Tidak ubah seperti apa yang pernah disabdakan oleh Rasulullah SAW, "Seandainya seorang anak Adam itu telah mempunyai satu jurang emas, dia berhasrat untuk mencari jurang yang kedua, sehinggalah ia dimasukkan ke dalam tanah (menemui kematian)".

Begitulah gambaran yang sebenar terhadap kehaloban manusia dalam menghimpun harta kekayaan. Ia sentiasa mencari dan menambah, sehinggalah ia menemui kematian, Maka ketika itu, barulah ia sedarkan dirinya dengan seribu satu penyesalan. Tetapi di saat itu sudah tidak berguna lagi penyesalan. Oleh itu janganlah kita lupa daratan dalam mencari harta kekayaan. Tidak kira halal atau haram, yang penting dapat harta. Tidak kira waktu sembahyang, bahkan semua waktu digunakan untuk menimbun kekayaan. Biarlah kita mencari mata benda dunia pada batas-batas keperluan. Kalau berlebihan bolehlah digunakan untuk menolong orang lain yang kurang bernasib baik, suka menderma dan suka bersedekah, sebagai simpanan untuk hari akhirat kelak. Orang yang bijak adalah orang yang mempunyai perhitungan untuk masa akhiratnya dan ia menjadikan dunia ini tempat bertanam dan akhirat tempat memetik buahnya

Rona-rona Kehidupan

Hidup ni memang hambar kalau takda orang faham apa yang kita cuba nak sampaikan. Hidup ni memang gelap kalau takda orang nampak bila kita menjerit memanggil mereka. Hidup ni memang sunyi kalau orang yang kita sayang tinggalkan kita. Tapi sedalam manapun kehambaran, kegelapan atau kesunyian itu sebenarnya bergantung pada diri kita sendiri. Kalau kita kuat untuk lawan kesakitan itu semua, kita sendiri yang akan dapat rasa alangkah kecilnya dunia ni. Masa tu nanti, baru kita akan sedar bahawa penyesalan tanpa kekuatan untuk bangun kembali hanyalah sia-sia.

Takda orang yang gagal dalam dunia ni walaupun dia duduk di tempat yang paling belakang. Walaupun dia jatuh bila ditolak seseorang. Walaupun dia ditinggalkan keseorangan dalam tempat yang sunyi dan tiada sesiapa dapat mendengar jeritannya. Selagi dia mencuba untuk melangkah ke hadapan, selagi dia cuba untuk bangun dari kejatuhan itu, selagi dia cuba untuk mencari jalan keluar yang boleh membebaskan diri dia, selagi itulah cahaya kejayaan akan sentiasa menunggu dia di akhir jalan sana

Memang bukan senang nak dapatkan apa yang kita hajatkan. Bukan senang juga kita nak menerima sesuatu yang datang dalam hidup kita dan sesuatu itu kita langsung tak harapkan. Bukan semua kehendak kita dapat ditunaikan sekaligus. Kadang-kadang sesetengah apa yang kita minta tak dapat diberi tapi sebaliknya telah digantikan dengan sesuatu yang lebih baik untuk diri kita sendiri. Bezanya, antara kita sedar atau tidak

Cuba pejam mata untuk seketika dan fikirkan perkara yang paling buat kita gembira dan tersenyum. Apa sahaja. Tempat, suasana, peristiwa, seseorang atau benda. Perasan tak, dalam diam kita akan tersenyum sendiri. Semua masalah akan dilupakan seketika. Walau hanya seketika, sekurang-kurangnya ada sesuatu yang dapat buat kita tersenyum. Bukankah itu bahagia?

Sedalam manapun kesedihan yang kita alami, kalau kita sendiri yang taknak keluar daripada kesedihan tu, kalau kita sendiri yang terus menjerat diri kita dalam kesakitan tu, kalau kita sendiri yang membiarkan hati kita terus-terusan menangis, kita takkan rasa apa itu bahagia. Nasihat boleh diminta. Cara boleh diberi. Diri kita sendirilah yang kena bangun sendiri dan ambil langkah pertama untuk keluar daripada keluhan itu. Tak susah sebenarnya. Pinta bimbingan kekuatan dariNya, semoga apa yang kita inginkan akan dipermudahkan

Kepimpinan melalui Umar Abd Aziz

“Wahai isteriku, aku telah diuji oleh Allah dengan jawatan ini dan aku sedang teringat kepada orang-orang yang miskin, ibu-ibu yang janda, anaknya ramai, rezekinya sedikit, aku teringat orang-orang dalam tawanan, para fuqara’ kaum muslimin. Aku tahu mereka semua ini akan mendakwaku di akhirat kelak dan aku bimbang aku tidak dapat jawab hujah-hujah mereka sebagai khalifah kerana aku tahu, yang menjadi pembela di pihak mereka adalah Rasulullah saw’’ isterinya juga turut mengalir air mata - kata-kata Umar bin Abdul Aziz

Khalifah Umar bin Abdul Aziz memiliki sifat-sifat di antaranya: adil, sederhana, sopan santun, taqwa kepada Allah SWT, sangat cinta kepada rakyatnya

Salah satu tindakan yang pertama kali beliau lakukan adalah melarang mencaci maki lawan.

Umar bin Abdul Aziz juga menjauhkan diri dan keluarganya dari kemewahan dunia. Tanah kebun dan ladang miliknya turut dijual. Baginda membuang semua pakaian, barang perhiasan mewah dan mahal dan diganti dengan pakaian sederhana. Malah, Umar memberi pilihan kepada isterinya untuk memilih dirinya atau harta mewah. Isterinya memilih Umar sebagai suami dan redha hidup sederhana sepertimana diingini Umar.

Sesudah membersihkan diri dan keluarganya, barulah Umar bertindak untuk membersihkan masyarakat daripada perbuatan yang melanggar hukum agama.


bila Malaysia nak ada pemimpin macam ni?

Apa sumbangan pemerintah kepada Rakyat?

apa sumbangan pemerintah kepada rakyat

1. hidup kaya-raya(free & easy guna duit rakyat)
2. bermewah di istana yang berharga juta-juta dan mempunyai banyak kediaman mewah
3. makanan 5 bintang
4. melancong sesuka hati
5. layanan istimewa
6. kebal dari undang2
7. wujudkan pemisahan class dalam masyarakat

apa sumbangan rakyat kepada negara

1. bayar cukai tinggi
2. bayar hutang (ptptn,kereta)
3. bayar tol dan bil2 utilities
4. terbeban dengan kos hidup tinggi buatan kerajaan
5. masalah pendidikan dan keperluan asas
6. jurang perbezaan kaya dengan miskin sgt tinggi
7. sistem pentadbiran negara utamakan yang kaya dan tidak melihat orang susah

Umar Abd Aziz

Umar Abd Aziz tatkala menjawat jawatan Khalifah Umayyah. datang anaknya di pejabat utk bertanyakan sesuatu. Lalu ditanya anaknya adakah ini urusan keluarga atau urusan negara? Jawab anaknya urusan keluarga..lalu dipadamkan pelita dihadapannya dan dinyalakan pelita yang berlainan. Maka tanya anaknya kenapa padam pelita itu dan nyalakan pelita lain? Lalu berkata Umar Abd Aziz bahawa pelita ini adalah duit negara(Baitul Mal) manakala pelita yang baru dinyalakan itu adalah duit poketnya sendiri

zaman Umar Abd Aziz juga kita dapat lihat dimana beliau mentadbir negara dengan cemerlang dan menjaga rakyat dengan baik sehingga tiada seorang pun rakyatnya layak menerima zakat


Kata Umar Abdul Aziz:
“Taburkanlah gandum di puncak gunung supaya tidak ada yang mengatakan burung telah kelaparan di negara orang Islam”
Lihatlah bagaimana hebatnya pemimpin Islam dahulu.Bukan saja manusia yang dijaga dengan baik,malah pada haiwan juga

Teguran mendalam Dr Maza kepada pemerintah


















mengapakah apabila kita membicarakan tentang pembaziran, kita hanya terbayang orang-orang bawahan di kampung ataupun bandar. Jika kita ingin meminta supaya setiap warga negara ini berjimat dan jangan membazir, maka bermulalah daripada atas. Bukan sekadar untuk ‘mengenakan si miskin yang sekian lama telah berjimat dan sudah tidak tahu apa yang hendak dijimatkan lagi. Mengapa kita hanya terbayang rakyat yang berada dalam rumah persendirian dan berbelanja dengan wang poketnya yang sudah lelah?

Kita sepatutnya terlebih meneliti semula bagaimana perbelanjaan yang menggunakan harta negara dan rakyat yang sedang berjalan di istana-istana, kediaman-kediaman rasmi kerajaan di peringkat negara dan negeri?. Apakah wajar di kala ini keraian untuk orang-orang besar sama ada sultan atau menteri begitu mewah? Makanan yang dihidangkan untuk mereka, harga satu meja kadang-kala boleh dimakan oleh ratusan rakyat bawahan. Karpet yang dipijak oleh mereka harganya ribuan bungkusan nasi yang dimakan oleh ‘orang biasa’

Apakah patut di saat yang sebegini, ada istana atau kediaman rasmi menteri yang hendak ditambahmewahkan? Apakah patut orang-orang besar ini diraikan dengan hiburan atau pertunjukan dan konsert yang menelan puluhan ribu ringgit sempena sesuatu kunjungan mereka. Wang itu, wang negara. Wang itu, wang rakyat


klik disini untuk baca artikel penuh tentang isu ini

Cahaya

Berusaha mencari cahaya lebih baik daripada terus menyumpah pada kegelapan

Hakikat Doa

Doa yang mustajab itu disebabkan jiwa yang penuh tumpuan dan harapan. Doa memerlukan penghayatan, bukan hafal tanpa tahu maksud

isu harga minyak naik

isu harga minyak naik
ulasan menarik daripada Prof Agus

Mulai 3 September 2013, harga petrol RON 95 dinaikkan sebanyak 20 sen dan harga minyak diesel pula dinaikkan sebanyak 20 sen. PM menyatakan kenaikan harga petrol tersebut adalah untuk mengelakkan masalah kepada kedudukan kewangan negara. Kata PM: "Ini mungkin akan jadi bebanan sikit kepada rakyat, tetapi kalau kedudukan kewangan (negara) keseluruhan terjejas, ia akan merosakkan seluruh negara." 

Saya tidak segera mengulas kenaikan harga minyak tersebut kerana mahu melupakan sementara hal-hal negara untuk memberi tumpuan kepada tugasan akademik yang banyak tertangguh. Namun, apabila kelmarin Timbalan Menteri (TM) Kewangan menyatakan harga minyak Malaysia adalah yang kelapan termurah di dunia selepas Venezuela, Arab Saudi, Kuwait, Mesir, UAE, Iran dan Nigeria, hati saya segera terpanggil untuk memberikan sedikit ulasan. Ini kerana jiwa saya menolak pemberian fakta yang tidak tepat dan kenyataan yang menafikan intelek rakyat. 

Jika setakat tujuh negara di atas, apakah kita hendak menafikan fakta bahawasanya harga minyak petrol di Brunei, Qatar, Bahrain, Algeria, Sudan, Libya dan Oman adalah lebih murah dari Malaysia? Kenapa TM Kewangan tidak menyatakan juga harga minyak di negara tersebut? Mengapa memberikan hujah yang salah atau berhujah dengan menyembunyikan fakta yang nyata? 

Bagi membuktikan harga minyak di Malaysia adalah kelapan termurah di dunia, maka TM Kewangan pun mengumumkan harga RON 95 dan diesel di negara jiran kita. Antaranya ialah Thailand RM4.74 dan RM3.06, Singapura (RM5.56 dan RM4.32), Indonesia (RM3.05 dan RM3.43) dan Filipina (RM5.44 dan RM4.32). Kenapa bandingkan dengan negara lain yang Tidak ada minyak atau sedikit sumber petroleumnya? Kenapa tidak bandingkan dengan harga minyak petrol di Brunei, UAE, Libya, Bahrain, Qatar, Oman dan lainnya yang harga minyak mereka jauh lebih murah daripada negara kita? Inilah yang saya katakan sebagai kenyataan yang menyembunyikan fakta untuk mengelirukan rakyat, jikapun tidak untuk membodohkan rakyat. 

Untuk pengetahuan TM Kewangan, dalam konteks harga barangan ini, ada aspek yang kita boleh bandingkan dengan negara lain dan ada perkara yang kita tidak boleh bandingkan dengan negara lain. Misalnya, kenapa tidak kita bandingkan harga kereta di Malaysia dengan di Singapura atau Indonesia? Di Indonesia misalnya, jika setakat kereta Toyota Vios, mereka buat teksi sahaja. Jika di Finland dan Sweden, teksi mereka semuanya terdiri dari kereta mewah—lebih dari separuh teksi mereka menggunakan kereta Mercedes dan selebihnya BMW, Audi dan Volkswagen. 

Itu belum lagi kita bincangkan tentang harga rumah. Dengan kos harga rumah kita yang ‘over priced’ dan kenaikannya tidak terkawal, apakah harga rumah di negara kita masih yang termurah di dunia? Begitu juga dengan hutang isi rumah rakyat di negara kita. Data menunjukkan lebih enam juta isi rumah rakyat di negara ini kini menanggung hutang berjumlah RM653 bilion. Secara purata, ini bermakna setiap isi rumah di negara ini tidak kira pangkat, status dan usia mempunyai hutang kira-kira RM108,000 seorang. 

Kadar hutang ini adalah amat membimbangkan, apatah lagi peningkatan nisbah hutang isi rumah Malaysia kepada Keluaran Dalam Negara Kasar (KDNK) meningkat setiap tahun dari 63.9% pada tahun 2008 kepada 76.6% tahun 2009, 75.8% tahun 2010, 76.6% tahun 2011 dan 80.5% pada tahun 2012. Rekod terkini hutang isi rumah Malaysia untuk tahun 2013 berada pada kadar 83.0% dari KDNK yang menyebabkan amaran untuk berwaspada daripada penganalisis kewangan di rantau ini.

Melihat kepada data hutang isi rumah di atas, apakah kita hendak menyatakan kadar hutang isi rumah rakyat di negara kita adalah antara kelapan terendah di dunia atau harga kereta dan rumah kita juga antara terendah di dunia? Saya berhujah begini untuk menunjukkan saya menolak data tidak masuk akal yang diberikan oleh TM Kewangan kita tentang harga minyak kita yang kelapan termurah di dunia.

Saya juga tertarik dengan alasan yang diberikan oleh TM Kewangan yang menyatakan kenaikan harga minyak adalah untuk membolehkan kerajaan memberikan BRIM kepada rakyat. Katanya: "Bantuan subsidi seharusnya disalurkan kepada yang benar-benar memerlukan dan melalui pemotongan subsidi (kenaikan harga petrol) ini kerajaan kemudian menyalurkan Bantuan Rakyat 1Malaysia (BR1M) untuk rakyat yang berpendapatan rendah." 

Saya tidak faham kaitan antara kenaikan harga minyak dengan bantuan BRIM yang diberi oleh kerajaan kepada rakyat. Pemberian BR1M ini untuk apa? Sebagai umpan untuk menggula-gulakan rakyat atau benar-benar untuk menolong rakyat? Jika untuk menolong rakyat miskin, kenapa pula BR1M yang diberikan itu diambil semula dalam bentuk menaikkan harga minyak petrol? Tidakkah kerajaan sedar dengan kenaikan harga petrol ini, BRIM yang diberikan kepada rakyat tidak dapat menampung beban kehidupan mereka kerana kenaikan harga petrol tersebut tentulah datangnya bersama dengan kenaikan kos hidup dan kos barangan keperluan harian? Tidakkah ini tidak boleh difikirkan oleh kerajaan?

Oleh sebab itulah, saya menolak kenyataan TM Kewangan ini sebab hujahnya tidak tepat dan hujah inilah yang sentiasa diberikan secara berulang-ulang setiap kali harga minyak naik. Carilah alasan yang boleh diterima umum seperti demi kesihatan ekonomi negara, bagi mengurangkan defisit fiskal, kita terbeban dengan hutang luar, bagi faedah ekonomi negara jangka masa panjang, bagi mengurangkan jumlah subsidi kerajaan yang semakin meningkat, akibat kenaikan harga minyak di pasaran dunia ataupun sebahagian daripada proses rasionalisasi bagi membantu menstabilkan ekonomi negara.

Jikapun hendak memberikan analisis perbandingan dengan negara lain, berilah analisis perbandingan yang sesuai, bukannya untuk sesuaikan data dengan keperluan dan hujah kita. Analisis akademik menuntut kejujuran kita memberikan data yang tepat

isu semasa ummat Islam

Berikut adalah beberapa isu global ummat Islam yang wajar diambil tahu oleh kita mutakhir ini. Disertakan Facebook page untuk ikuti perkembangan tersebut

Kesesatan SYI`AH:
www.facebook.com/ganyangsyiah

MESIR:
www.facebook.com/MesirKini

SYRIA:
www.facebook.com/Malaysia.Syria
www.facebook.com/syria.care

PALESTIN:
www.facebook.com/aqsa.syarif

Perpustakaan dan Masyarakat

Salah satu ciri-ciri negara yang gagal dalam sistem pendidikan dan mendidik rakyat menjadi bijak adalah perpustakaan tutup pada hari sabtu dan ahad

Ya!memang aku nak sangat kerajaan Malaysia laksanakan perpustakaan harus dibuka pada hari sabtu dan ahad. Aku rasa bukan aku saja nak macam ni. Kalian jugak pasti nak bukan. Jangan nak stereotype cakap "eleh berapa orang sangat yang nak p" "dahtu nanti orang yang kerja kat perpustakaan tu takda cuti la"

Untuk hari sabtu dan ahad boleh wujudkan organisasi sampingan. Maksudnya mereka hanya bekerja pada hari sabtu ahad dan mereka bertanggungjawab menguruskan perpustakaan pada hari tersebut. Gaji sehari RM40 dah kira ok. Sebenarnya kita boleh wujudkan sistem ni. Antara mahu atau tidak ja

Kalau ada jawatan kosong untuk kerja di perpustakaan pada hari cuti, aku orang pertama akan isi borang. Orang yang gaji tak seberapa macam aku ni semestinya suka buat kerja part-time

Kadang-kadang seseorang tu nak sangat bersuara. Cuma dia tak tahu saluran ataupun takut dikritik

Jadual nat pasar malam dan pasar tani di Perlis

JADUAL NAT, PASAR MALAM dan PASAR TANI di PERLiS

Ahad

Nat pokok getah (pauh)
Nat mata Air
Nat Behor Lateh
Nat Kuala Perlis
Pasar Malam Titi Chai, Utan Aji
Pasar Tani Taman Sena Kangar
Up Town Simpang 4 Syed Kassim
Pasar Malam Balai Baru
Pasar Malam Kaki Bukit

Isnin

Pasar Malam Abi
Nat Balai Baru
Pasar Tani Arau
Pasar Malam jejawi
Pasar Malam Guar Sanji
Pasar Malam Kuala Sanglang

Selasa

Nat Pekan Simpang 4 Che Kassim
Nat Batu 2 Jalan Kaki Bukit
Pasar Malam Kuala Perlis
Pasar Malam Lubuk Sireh
Pasar Malam Bukit Keteri

Rabu

Nat Balai Baru

Nat Arau
Pasar Malam Kangaq (Mini Putrajaya)
Pasar Tani Seriab
Pasar Malam Kok Mak

Khamis

Pasar Malam Pauh
Pasar Malam Titi Chai Utan Aji
Nat Santan
Pasar Tani Pekan Simpang 4
Pasar Malam Taman Melati Indah
Pasar Malam Batu Bertangkup

Jumaat

Pasar malam Arau

Pasar malam Titi Tinggi
Nat behor Lateh
Pasar malam Pekan Simpang 4 Che Kassim
Nat Pokok Getah Pauh
Pasar Malam Ngulang

Sabtu

Nat Balai Baru
Pasar Tani Taman Sena Kangar
Pasar Malam Jejawi
Pasar Malam Semadong

Gaduh Manja

Gaduh manja zaman dok asrama

saja pendrive aku ada kaki.boleh jalan pmasuk bilik hang

ceh aku ambik sat ja pun.nak copy movie.nanti hang jugak boleh tengok

nak ambik habaq la dulu.takdak la aku memusing cari pendrive tu

Harga petrol di Malaysia sejak 1990

Harga petrol di Malaysia dalam masa 23 tahun - sejak 1990

ron95 Price/Liter

Sebelum 90 - RM 0.89
Tahun 1990 - RM 1.10 (kenaikan RM 0.21)
01/10/2000 - RM 1.20 (kenaikan RM 0.10)
20/10/2001 - RM 1.30 (kenaikan RM 0.10)
01/05/2002 - RM 1.32 (kenaikan RM 0.02)
31/10/2002 - RM 1.33 (kenaikan RM 0.01)
01/03/2003 - RM 1.35 (kenaikan RM 0.02)
01/05/2004 - RM 1.37 (kenaikan RM 0.02)
01/10/2004 - RM 1.42 (kenaikan RM 0.05)
05/05/2005 - RM 1.52 (kenaikan RM 0.10)
31/07/2005 - RM 1.62 (kenaikan RM 0.10)
28/02/2006 - RM 1.92 (kenaikan RM 0.30)
04/06/2008 - RM 2.70 (kenaikan RM 0.78)
01/09/2009 - RM 1.80 (Turun RM 0.90)
16/07/2010 - RM 1.85
04/12/2010 - RM 1.90
03/09/2013 - RM 2.10 (kenaikan RM 0.20)

Tentang negara Sweden

Sweden dengan 9.8 juta penduduk adalah negara ketiga terbesar dalam kalangan negara Kesatuan Eropah. Seperti Finland, pendidikan di negara ini juga percuma

Jika Finland bangga dengan airnya yang bersih, Sweden pula bangga dengan bandarnya yang terbersih di dunia. Memang betulpun, pengurusan sampah dan sisa pepejalnya amat baik

Sweden juga berbanggakan dengan tahap kebebasan dan kematangan politiknya di dunia. Kematangan politik ini ialah tahap kerjasama antara pemimpin kerajaan dan pembangkang dan juga rakyat. Luar biasa mereka

Semoganya kita juga begitu, bandar kita bersih dan hubungan pemimpin-rakyat bagus

kredit Prof Agus

tentang negara Finland

Finland. Negara yang mempunyai 5.8 juta penduduk dengan hanya 20 peratus sahaja kawasannya di huni manusia, sebutlah apa sahaja yang terbaik dan terhebat di dunia, maka negara ini tersenarai

salah satu yang menarik ialah bekalan air bersihnya. Masuk sahaja bilik hotel, terdapat risalah yang menyatakan airnya terbersih di dunia dan selamat diminum terus dari tap paip. Sebab itulah tidak disediakan air mineral dalam bilik hotel

Sebagai sebuah negara artik yang menerima cahaya hanya 73 hari dalam setahun, pendapatan utama Finland adalah dari sektor perkhidmatan. Perindustriannya juga hebat, khususnya Nokia dan Angry Bird

Eksport utamanya ialah kayu kayan dan juga air bersih, terutamanya ke Arab Saudi

kredit Prof Agus

Orang Perlis

1. Padang Besaq
2. Pauh
3. Arau
4. Mata Ayaq
5. Padang Melangit
6. Ngulang
7. Beseri
8. Batu 2
9. Santan
10. Paya
11. Kangaq
12. Jejawi
13. Padang Behoq
14. Bintong
15. Kurong Batang
16. Tebing Tinggi
17. Panggau/Tok Kuning
18. Batu 5/ Bangsai Lebah
19. Seriab
20. Bohoq Lateh
21. Titi Beratap/ Behoq Mali/Mengkuang Layaq
22. Simpang Empat/Sg Baru/Sg Padang
23. Bunga Emas/Bongor Kudong/ Tok Pulau
24. Sanglang/Padang Keria
25. Chantek Bangun/Serdang
26. Tambun Tulang/ Long Boh / Chemumaq
27. Bakong
28. Guaq Sanji/Jelempok
29. Chuping
30. Gaal/Padang Siding
31. Tok kayaman
32. Bukit Ketri
33. BaTU Bertangkop
34. Lubok Sireh
35. Kilang Gula
36. Kubang Tiga
37. Sungai Berembang
38. Kg Bakau
39. Repoh
40. Behoq Empiang
41. Abi Tok Hashim / Batas Paip
42. Kg Syed Omaq/Balik Bukit/Kg Nesam
43. BaTU Pahat
44. Guaq Jentik
45. Guaq Nangka
46. Kaki Bukit/Wang Kelian
47. Utan Aji

kepada pengarah filem di Malaysia

Kalau tidak mampu hasilkan filem berilmiah, jangan hasilkan filem yang menunjukkan kebodohan

SNR dan Line Attenuation Streamyx

SNR = Signal Noise Ratio

speed 384kbps atau 512 kbps
SNR mestilah ATAS 10
Line Attenuation mestilah BAWAH 50

speed 1mbps
SNR mestilah ATAS 12
Line Attenuation mestilah BAWAH 40

speed 2mbps atau 4mbps
SNR mestilah ATAS 15
Line Attenuation mestilah BAWAH 40

speed 8mbps
SNR mestilah ATAS 20
Line Attenuation mestilah BAWAH 30

Melihat Sesuatu Dari Sudut Berbeza

Kaya.ramai orang salah tafsir.ingat kaya ingat duit.sebenarnya kaya membawa maksud yang luas.apa guna kaya,rumah besar,kereta besar tapi hidup Tak gembira,Tak bahagia,tidur diatas tilam empuk tapi Tak lena,Tak tenang. Lebih baik hidup sederhana tapi tidur lena dan setiap kali buka mata kita rasa bahagia dan gembira. rasa Gembira, Bahagia dan Tenang itulah kaya yang sebenar

Sebuah Perjalanan

apa yang kita harapkan dari kehidupan ini ialah keredhaan Tuhan..ini sebuah perjalanan yang menemukan kita dengan pelbagai cabaran dan ujian..dunia boleh berbicara apa sahaja, namun yang penting apakah kedudukan kita di sisiNYA..kita boleh memutuskan kemesraan dengan sesiapa pun tetapi kita tidak akan mampu menanggung derita jiwa jika terputus hubungan dengan Yang Maha Pencipta..Ya Allah! kasihanilah kami dan terimalah kami di sisiMU

Ladang Tebu Perlis

Pemandangan Ladang Tebu Chuping Perlis
hijau dan cantik
right click pada gambar dan tekan open link in new tab utk paparan lebih besar






Pandangan Orang

Bila aku kata aku Tak hensem depa kata aku takdak keyakinan diri,malu dgn diri sendiri,tak positif.
Bila aku kata aku hensem depa kata aku perasan,puji diri sendiri. SUBJEKTIF

Movie yang Aku Suka

senarai drama tv dan drama tv bersiri yang best
jalan cerita menarik.mesti tengok

TV SIRI
1. Sebenarnya Saya Isteri Dia
2. Setia Hujung Nyawa
3. Gelora Di Hati Sara
4. Vanilla Coklat
5. Epilog Cinta Khirana
6. Rindu Semakin Jauh
7. Kisah Cinta
8. Juvana
9. Cinta Elysa
10. Kami
11. Blogger Boy

ramai yang kata Teduhan Kasih best tapi aku tak tengok lagi

DRAMA TV(takda episod)
1. Jujur Aku Dayus
2. Anna Maria
3. Anak Rintih
4. Nak Balik Raya
5. Mak Abang Panggil Balik

Aku

Aku kena kuat.banyak bersabar.tenang
hidup dalam realiti
berpijak di bumi nyata
terkadang aku lupa
Tolong bangkitkan aku
Tolong sedarkan aku tentang usaha
Aku punya jiwa

Kenangan Bola Sepak Zaman Budak2

Bola Sepak Kampung Zaman Budak2

Gemuk = Keeper
Main langgar mcm kerbau = Defend
Lari Laju = Wing
Kurus/Hensem = Striker
Tuan Bola = Midfield merangkap kapten
Budak Loy = Tolong beli ayaq
Tiang Gol = selipar,buluh
Glove = selipar
Gol Pertama = Buka baju
Gol Last = Menang
Wisel Penamat = Azan Maghrib

Gambar Kucing Comel

gambar kucing comel dan kiut
right click pada gambar dan tekan open link in new tab untuk paparan yg lebih jelas





Apa yang berlaku di Syria

Syria mencapai kemerdekaannya dari Perancis pada April 1946. Sejak merdeka Syria diperintah oleh rejim tentera sehinggalah Hafez al-Assad memerintah pada tahun 1970 hingga 2000. Selepas kematiannya, anaknya Basyar memerintah sehingga sekarang

Syria mempunyai 21 juta penduduk yang mana 84% adalah Muslim Sunni, 10% Kristian dan 6% Syiah Alawite. Basyar al-Assad adalah dari kelompok minoriti Syiah Alawite, sebuah kelompok agama yang dikatakan oleh para ulama sebagai menyimpang dari Islam

Sejak kemerdekaannya, hubungan antara kaum Syiah dan Sunni tidak pernah aman. Syria pernah bergabung dengan Mesir dalam tempoh singkat pada tahun 1958, tetapi kekal hanya selama tiga tahun sahaja kerana perbezaan mazhab ini. 

Satu peristiwa kejam pemimpin Syria ke atas orang Sunni ialah konflik berdarah di Hama pada tahun 1982 apabila hampir 47 ribu penduduk terbunuh. Peristiwa ini menyebabkan Muslin Sunni mendiamkan diri dari politik sehinggalah munculnya revolusi rakyat ke atas Basyar lehih kurang 15 bulan yang lalu. Revolusi yang juga bermula di Hama ini kemudiannya merebak ke bandar-bandar lain seperti Dar’aa, Hauran, Halab bahkan sehingga ke 157 tempat lain di Syria.

Mengapa berlakunya tragedi Hama ini? Tragedi ini bemula dengan insiden 20 remaja menconteng dinding dengan menulis ‘Rakyat Mahu Jatuhkan Kerajaan’. Remaja ini kemudiannya ditangkap dan diseksa hingga seorang daripadanya mati. Apabila ibu bapa datang untuk membebaskan anak-anak mereka, kerajaan telah meletakkan syarat orang Sunni hendaklah terlebih dahulu memberikan wanita mereka untuk ‘dinikahi’ oleh puak-puak kerajaan Syria. Permintaan ini merupakan penghinaan kepada orang Sunni, maka dari sinilah bermulanya kebangkitan dan pemberontakan rakyat. 

Basyar mengambil tindakan yang tegas pada demonstran ini. Ini boleh dilihat dari sejak bermulanya kebangkitan rakyat ini, dalam masa 42 hari sahaja seramai 4,000 orang rakyat Syria terbunuh, 39,000 orang cedera, dan 413 orang syahid di penjara. Kini, sejak Mac 2011, telah lebih dari 100 ribu yang terkorban.

Apakah faktor yang menyebabkan berlakunya konfik Syria ini? Satu jawapan umum ialah kerana campur tangan luar. Dilihat dari satu aspek ada betulnya kerana tentera Syria dibantu oleh penjuang Hezbollah, Iran dan Lubnan serta Rusia dan China. Manakala pejuang Syria pula disokong oleh Al Qaeda, Muslim Bortherhood dan negara-negara AS, negara-negara Eropah, Saudi Arabia dan Qatar, Turki dan Jordan. 

Apapun kata orang, analisis saya mendapati punca peperangannya adalah disebabkan pertikaian antara dua mazhab iaitu Syiah dan Sunni. Ini kerana Basyar adalah seorang diktator yang cukup benci pada orang Sunni. Bagi Basyar, tiada tempat bagi Muslim Sunni dalam hatinya. Kezalimannya terhadap wanita dan kanak-kanak Sunni adalah luar biasa sekali. Beliau alergik kepada bangkangan dan sanggup membunuh rakyatnya sendiri. Kekejaman ini telah menyebabkan 30 ribu tenteranya sendiri telah berpaling tadah menentang rejim beliau. Kekejaman Basyar ini juga telah menyebabkan 95% ulama Syria telah bersama dalam kebangkitan rakyat ini dan 19% negara-negara Arab telah mewajibkan sekatan politik dan ekonomi ke atas Syria. Hanya dua negara sahaja yang kekal bersama Syria iaitu Iraq dan Lubnan kerana kedua-dua negara ini dikuasai oleh Syiah.

Bagi Basyar, beliau bersedia membunuh Muslim Sunni, tetapi tidak orang Yahudi. Basyar adalah seperti singa kepada rakyatnya, tetapi takut kepada Israel. Oleh sebab itulah, sejak zaman ayahnya lagi (Hafez al-Assad), tidak satu peluru pun yang singgah ke tanah Israel.

Dalam konteks kekejamannya kepada orang Sunni inilah, saya katakan perang yang berlaku di Syria sekarang ini adalah perang mazhab. Tetapi tidak boleh kita nafikan di sebalik konflik ini, AS juga memainkan peranan. Ini kerana kerja AS menggulingkan kerajaan negara lain bukanlah perkara baru. AS sudah gulingkan banyak kerajaan seperti di Cuba, Chile, Nicaragua, Brazil, Vietnam, Afghanistan, Iraq dan Libya. Semuanya atas alasan ‘regime change’ untuk membawa 'demokrasi, khususnya bagi pemimpin negara yang tidak sehaluan dengannya. Jika sehaluan, sekejam mana pun, AS akan pertahankan. Itulah yang berlaku di Mesir apabila AS hanya diam sahaja setelah tentera merampas kuasa di sana. Ini kerana AS memang dari awal tidak setuju dengan pemilihan Morsi sebagai Presiden

Begitulah krisis Syria yang telah memakan banyak korban rakyat yang tidak berdosa. Telah lima belas bulan tragedi ini berlangsung hebat, saya belum nampak jalan penyelesaiannya. Pemimpin dunia tidak pernah serius dan sekata untuk menyelesaikan masalah ini. Pemimpin Arab sekadar mengikut telunjuk AS sahaja. Hanya pemimpin Turki dan bekas Presiden Mesir sahaja yang menunjukkan keberanian mereka mengutuk keras rejim Basyar

Liga Arab ada mengambil inisiatif dengan mendesak Bashar supaya berundur dan menawarkan perlindungan kepada beliau, namun ditolak. Ini kerana Basyar yakin Rusia dan China di belakangnya. Kelompok AS dan Barat pula tidak serius dalam menjatuhkan Basyar sepertimana seriusnya mereka semasa menjatuhkan Saddam dan Gadaffi dulu. Maka, akan berterusanlah rakyat Syria dalam keresahan dan kesusahan

Malaysia pula mengambil pendirian yang tegas dalam mengutuk kekejaman Basyar ini. Malaysia menyokong Resolusi PBB tentang Syria pada 15 Mei 2013, biarpun ditentang oleh 12 negara termasuk Rusia, China, Iran dan Cuba. Dan 59 negara termasuk Indonesia memilih untuk tidak mengundi. Tahniah Malaysia kerana menunjukkan komitmen yang jelas dalam hal ini. 

Dengan perang yang masih berlaku sehingga di bulan Ramadan ini, kita tidak tahu bila konflik ini akan berakhir dan apa akan terjadi kepada nasib saudara kita di bumi Syria. Tidak ada apa yang dapat kita berikan kepada mereka, cumanya di bulan mulia ini, marilah kita berdoa untuk keselamatan saudara kita di sana. Dan jika kita mampu, hulurkan bantuan kewangan kepada mereka.

Pesanan akhir saya, jangan kita lupa untuk belajar daripada pengalaman Syria ini. Apa pengajarannya? Pertama, kerajaan tidak boleh bertindak zalim kepada rakyat. Kedua, apapun konflik dalam negara, jangan kita biarkan negara luar campur tangan dalam urusan negara kita. Negara kita adalah urusan kita untuk menjaganya

kredit kepada Prof Mohammad Agus Yusoff

Hadis Tentang Ramadan Puasa

ingin berkongsi beberapa hadis shahih tentang bulan Ramadhan atau puasa

"Siapa yang berpuasa pada bulan Ramadhan dengan keimanan dan mengharap redha Allah maka akan diampuni dosa-dosanya yang terdahulu" (Hadith riwayat Al-Bukhari)

"Tiga doa yang sangat mustajab iaitu doa orang yang berpuasa, doa orang yang dizalimi dan doa orang yang musafir" 
(Riwayat Ahmad, Bukhari,Abu Daud & al-Tarmizi)

“Siapa memberi makan orang yang berpuasa, maka baginya pahala seperti orang yang berpuasa tersebut, tanpa mengurangi pahala orang yang berpuasa itu sedikit pun”
(HR Tirmidzi, Ibnu Majah, Ahmad)

Makan sahurlah kalian kerana sesungguhnya dalam sahur itu ada keberkatan (H.R : Al-Bukhari)

p/s : recommend to read klik di sini

Installer Streamyx

Rindu kerja lama aku, installer streamyx
satu Perlis aku pusing.kenal dengan ramai orang
belajar communication skill
dari situ jugak aku dapat banyak pengalaman.bertemu dengan pelbagai ragam manusia



Hak seorang Muslim atas Muslim lainnya

Hak seorang muslim atas muslim lainnya ada 6 perkara

1.Apabila brjumpa berikan salam kepadanya
2.Apabila dia menjemput, engkau memperkenankan undangannya
3.Apabila dia meminta nasehat, engkau menasehatinya
4.Apabila dia bersin dan memuji Allah, hendaklah (berdoa untuknya)
5.Apabila dia sakit hendaklah engkau ziarahinya
6.Apabila dia mati hendaklah engkau antarkan jenazahnya ke kubur
(HR.Muslim dan Tirmizi)

Hukum Tidur selepas Asar

Sesiapa yang tidur selepas Asar lalu hilang akalnya,maka janganlah dia mencela melainkan dirinya sendiri

Kedudukan Hadis:

Hadis ini adalah hadis dhaif seperti yang telah dihuraikan oleh al Albani di dalam bukunya Silsilah al Ahadith al Dhaifah (Silsilah al Ahadith ad Dhaifah wa al Maudhu’ah – al Albani – hadis no. 39 dan Dhaif al Jami’ al Shaghir – hadis no. 5861). Sebelum daripada al Albani, hadis ini juga telah didhaifkan oleh al Haithami (Majma’ al Zawaaid – al Haithami – hadis no. 8254)

Tambahan:

Terdapat satu kisah berkaitan persoalan tidur selepas waktu Asar. Seorang imam fiqh dan hadis yang masyhur, al Laith bin Saad (175H) pernah ditegur oleh salah seorang rakannya kerana beliau mendapati al Laith tidur selepas Asar pada bulan Ramadhan. Rakannya itu membacakan hadis yang telah disebutkan di atas tadi (riwayat Ibnu Adi dalam buku al Kamil) sebagai hujah untuk menegur al Laith. Apabila al Laith mendengar sanad hadis itu dibaca, maka beliau telah mengesan satu kecacatan dalam hadis tersebut iaitu terdapat periwayat bernama Abdullah bin Lahi’ah yang meriwayatkan hadis itu daripada periwayat bernama Aqil. Al Laith lalu berkata: “Aku tidak akan meninggalkan perkara yang bermanfaat kepada diriku ini (tidur selepas Asar) hanya kerana hadis yang diambil dari jalan Ibnu Lahi’ah dari Aqil”. Maksud al Laith ialah beliau tidak akan meninggalkan tidur selepas Asar yang bermanfaat baginya hanya kerana satu hadis yang tidak sahih (Silsilah al Ahadith al Dhaifah wa al Maudhu’ah – al Albani – huraian bagi hadis no. 39)

Hukum Tidur selepas Subuh

Tidur selepas subuh/waktu pagi menghalang rezeki

Kedudukan Hadis:

Hadis ini adalah hadis palsu. Hadis ini dilabelkan sebagai palsu oleh al Hasan Ibn Muhammad al Shoghoni dan disokong oleh ahli hadis masa kini, Abd. Fattah Abu Ghuddah (Al Mashnu’ Fi Ma’rifati al Hadith al Maudhu’ – Ali al Qari – tahqiq Abd. Fattah Abu Ghuddah – muka surat 230). Manakala antara ulama yang melabelkan hadis ini sebagai sangat dhaif pula ialah al Haithami (Majma’ al Zawaaid – al Haithami – hadis no. 6091), Ahmad Syakir (Al Musnad – Ahmad Ibn Hanbal – edisi tahqiq Ahmad Syakir – jilid 2 – muka surat 4.), Muhammad Nasiruddin al Albani (Dhaif al Jami’ as Shaghir – hadis no. 1484 dan 3531) dan Syuaib al Arnaouth (Al Musnad – Ahmad Ibn Hanbal – hadis no. 530– cetakan Muassasah al Risalah, Beirut)

Pemandangan Hijau Cantik

aku memang suka pemandangan hijau dan lapang
pemandangan indah, pemandangan kampung
right click pada gambar dan tekan open link in new tab untuk gambar yg lebih jelas






Nak kata sajak pun dak.nak kata pantun pun bukan

Kenapa Melayu Tak Segar?

sebab melayu tak suka berfikir.
malas nak guna otak kanan dan kiri
suka tengok cerita hantu
waktu maghrib dah tunggu depan tv
melayu rajin bergosip sana sini
kutuk orang ni kutuk orang sana
bukan nak nasihat tapi mengata
tambah2 dosa dan buat dosa kering

melayu suka hiburan
ada af ada malaysian idol
terlebih kuantiti artis melayu
qari dan qariah susah nak jumpa
topup rm60 afundi
tabung anak2 yatim dan tabung masjid taknak plak topup
not seringgit pun dah ketar tangan
sibuk cerita artis kawin datuk
apa kena mengena dengan korang?
tak payah nak serabut kepala  

dikatakan miskin marah plak
padahal pakai tak cukup kain
dedah sana ketat sini
nampak tahi lalat kat dada
body pun apa kurangya
kadang2 mengalahkan j.lo

dikatakan berasal dari timur
penuh adab,sopan-santun dan lemah-lembut
merdeka sudah 55tahun
kenyataannya masih lagi terjajah
betul melayu mudah lupa

melayu suka enjoy
"asalkan bahagia,ada fulus"
saudara kat palestin tak pernah hirau
hari ni makan kfc, esok Mc d
saudara kat Palestin 3 hari tak makan
best dapat tidur lena ada air-cond
saudara kat Palestin tak dapat tidur kerana ketakutan
anak Melayu main game counter strike
anak Palestin main baling2 batu

melayu sanggup mati anak
asalkan adat terjaga
padahal ada adat yg bertentangan agama
tak senang hati jumpa bomoh
minta pelaris nak maju
santau saudara sendiri
cucuk kat hidung cucuk kat pipi
macam2 ilmu 
last2 bomoh yang kaya, diri yang merana

suka berlagak dan bermegah
nak jadi datin nak jadi dato
happy go lucky anak jadi artis
sampai jiran sebelah pun dah tak kenal
apa faedahnya?
dapat dosa lagi ada la
happy anak dapat 10A  spm xpa la jugak 

melayu memang terer
merokok no1
merempit no2
no3 meragut
membuang masa menjadi hobi
suka releks2
bangun tidur pukul 11pagi
sambil mengeliat dan menguap "hmm..malasnya hari ni"

baik hati melayu
berikan peluang pekerjaan kpd org luar
kenapa tak mahu bekerja?
tunggu emas jatuh dari langit?

melayu memang kuat dan berani
ada gengster badan besar
bermegah ada geng ramai
"kalau berani kacau la line kami"
padahal satu agama
kenapa boleh jadi lawan?
kan lebih baik teman tapi mesra rakyat

ramai juga kat disko
release tension katanya
tu cara terbaik
nak lupakan masalah keluarga,kewangan dan masalah kat pejabat
ramai jugak kat lorong haji taib
kesian haji taib nama dia jugak yg busuk

umur 15tahun dah syok2 bercinta
pmr pun belum ambik lagi
pegang tangan perkara biasa
tak tahu malu mungkin kot?
ramai melayu malam 14februari,malam merdeka dan malam tahun baru
hasilnya boleh tengok 9 bulan kemudian
masa tu nangis tak cukup tisu
makayah tak cukup kain tutup muka
ada gak 2bulan tak keluar rumah
lain yang diharap lain yang dapat
tak sejuk perut ibu mengandung
tapi bukan salah ibu megandung

dimana melayu pada hari Jumaat pukul 1.20pm
ada di rumah mimpi jadi kaya
ada di pejabat kerana letih
ada di shopping kompleks jalan2
pun ada enak menjamu selera di restoran mamak seksyen 16
bukan mimpi tapi kenyataan
solat jemaah di surau pusat serenti makin bertambah jemaahnya
solat jemaah di masjid dua saf pun tak sampai

Nak Salah Siapa Melayu terus melayu?
Ibubapa,cikgu2,ketua kampung atau perdana menteri?
ataupun polis diraja malaysia dan tok kadi?
tepuk dada tanya iman
bila nak insaf?
bila nak sedar?
bila nak taubat?
jangan tunggu Malaysia turun salji
jangan tunggu selat melaka terbelah dua

Bagaimana Melayu nak segar?
al-Quran dan as-sunnah menjadi pegangan
ikutilah akhlak Rasulullah S.A.W